Ontdek Barcelona dag 4; 27 juli 2014

27 juli 2014 - Barcelona, Spanje

Barcelona dag 4: Plaza de España – Montjuich

Las Arenas, eerst Plaza de toros, nu winkelcentrumZaterdagavond gaan we allemaal met de metro naar Plaza de España. Daar is een voormalige stierenarena omgetoverd tot winkelcentrum en op de bovenste ring, buitenom zijn vele restaurantjes en je hebt er een mooi uitzicht op de heuvel Montjuich met daarvoor de verlichte fonteinen. Alleen in het weekend gaan ze's avonds aan, van 9 tot 11 (geloof ik) en ook vandaag is het heel druk met kijkers. Het blijft prachtig om te kijken en te luisteren naar de muziek en de bewegingen met licht van de fonteinen.

Zondagmorgen zijn we hier weer terug want de heuvel Montjuich staat op het programma. In 1929 was hier een wereldtentoonstelling (veel gebouwen zijn daar nog van over) en in 1992 waren hier de Olympische Spelen.

Eerste stop is vandaag de Caixa, aan de voet van de heuvel, een voormalige La Caixa, voormalige textielfabriektextielfabriek en nu een expositieruimte. Dan de (rol)trappen op naar het voormalige koninklijke paviljoen van 1929, nu museum Romaanse kunst o.a. en met een hele mooie zaal achterin. Met een prachtig uitzicht over de stad houden we hier koffiepauze

Dan naar de Olympische ring: Olympisch stadion: oorspronkelijk gebouwd voor de Expo 1929 en later weinig gebruikt en verwaarloosd. Voor de Spelen van 1992 is de arena 12 meter in de grond verzonken om meer tribunes te krijgen want de gevels moesten blijven staan. Nu zijn er 70.000 plaatsen. Hier was de openingsceremonie en de sluiting en de atletiekwedstrijden.

Palau San JordiPalau San Jordi: ontworpen door de japanner Isozaki. Vanwege de koepel wordt het de schildpad genoemd. 17.000 plaatsen en tijdens de Spelen voor turnen en handbal, nu ook een congreszaal en muziekpaleis

2 olympische zwembaden. Het zwembad naast palau Sant Jordi heeft bovendien een waterreservoir voor de stad met 60.000 m3

Als laatste gezamenlijke programma gaan we naar het openluchtmuseum: Pueblo espanol:  in 15 weken gebouwd!!!!! met alle bouwstijlen van Spanje met natuurgetrouwe kopieën van belangrijke Spaanse gebouwen. Uit 1929 ook en in 1988 gerenoveerd en uitgebreid. Ook oude ambachten (40 ateliers) en vele winkeltjes. Doel in 1929 was om een representatief beeld te geven van de Spaanse Pueblo españolarchitektuur. 2 architekten + een ingenieur en een kunstenaar creëerde het dorp met 116 gebouwen uit verschillende regio’s van spanje met middenin een grote Plaza mayor, een paar kleinere pleintjes, verbonden aan elkaar met leuke straatjes. Ook een gemeentehuis – kerk – klooster. Sommige gebouwen zijn exacte kopiën van specifieke gebouwen. Plan was om het na de Expo af te breken maar de beolking kwam in opstand en het is bewaard gebleven en trekt nu vele bezoekers.

Morgen al weer de laatste dag, maar de vlucht is pas in de middag dus we gaan nog nog haar Park Güell van Gaudí (sinds dit jaar met entrée betalen en bezoektijd afspreken!)