Ontdek Barcelona dag 3: 26 juli 2014

26 juli 2014 - Barcelona, Spanje

Barcelona 26 juli: de hele dag staat in het teken van Gaudí en het modernisme

Antoni Gaudi  (1852 – 1926) is eenzaam in zijn jeugd (Reus, Tarragona) door zijn aanvallen van reuma. Op 17jarige leeftijd gaat hij naar Barcelona voor de studie architektuur. Na de beeindiging van zijn studie verkeert hij onder intellectuelen. Zijn belangrijkste opdrachtgever wordt Eusebi Güell: een rijke fabrikant en zijn maecenas. Ze worden ook vrienden.

Sagrada familiaIn een visioen vertelt Jozef hem dat hij de opdracht zal krijgen de kerk de Sagrada familia af te maken en sinds nov. 1883 gebeurt dat ook. Zijn geloof wordt belangrijk voor hem en hij wordt asceet: vrouwen spelen geen enkele rol meer in zijn leven. De kerk symboliseert voor hem de glorie van het katholicisme.

In 1926 wordt hij, ingedachten verzonken, overreden door een tram. De omstanders hielden hem voor een bedelaar, maar bij zijn begrafenis is er een kilometerslange stoet en de route van 4 km. staat zwart van de mensen en met toestemming van de paus is zijn lichaam bijgezet in de crypte van de Sagrada familia.

Gaudi gebruikte elementen van alle bouwstijlen: eerst overheerst de Moorse invloed, wijwatervatlater de Gotiek. Hij gebruikt paraboolbogen en scheve zuilen want zijn uitgangspunt is de natuur waar ook geen rechte lijnen zijn en symmetrie. Hierdoor krijg je grillige en golvende vormen – veelkleurigheid en materialen als gebroken glas en keramisch afval. Ook gebruikt hij veel symboliek: St. Joris = schutspatroon van cataluña, voor het Catalaans elan en dennenappels als symbool van de vruchtbaarheid.

2002 was Gaudí jaar (150 jaar na zijn geboorte) – in 2026 willen ze de kerk Sagrada Familia klaar hebben want dat is 100 jaar na zijn overlijden

We bezoeken vandaag de Sagrada Familia en de huizen van Gaudí op de Paseo de Gracia. Het park bewaren we voor de laatste dag want we hebben een middagvlucht naar huis en dus in de ochtend nog alle tijd voor een bezoek

De kerk is een aalmoezenkerk en alleen van de giften mag gebouwd worden Er zit veel symboliek in de kerk:

Voorgevel Gaudí: de geboorte12 torens = 12 apostelen: 4 torens bij elke gevel en ze eindigen in mijters      oostgevel; waar de zon opkomt = Geboorte van Christus met Geloof – hoop – Liefde: ontworpen door Gaudí

westgevel; waar de zon ondergaat = Lijden van Christus: ontworpen, na de dood van Gaudí, door een moderne architekt. De zuidgevel; Gloriefacade (is er nog niet) = zondeval en verlossing van de mens en de  waterspuwers zijn symbool voor de zonden in de Middeleeuwen

Paseo de Gracia van Gaudí:

Casa Batlló: gebouwd voor de stoffenfabrikant Batllo. Het huis is verbouwd vanaf Casa Battlo1904 door Gaudi, zoals de voorgevel in zandkleurig Montjuichsteen en ook gekneed in golven. Op het dak blauwrode dakpannen en een golvend kartelprofiel en een torentje met een typisch Gaudi-kruis. Alle ruimtes binnen lopen in elkaar over.

Casa Mila: La Pedrera (in de steigers als wij aankomen) Dit is zijn belangrijkste werk buiten de kerk en het staat sinds 1984 op Casa Milá: la Pedrerade lijst van Wereldmonumenten van de Unesco. Het is het laatste voorbeeld van zijn particuliere architektuur en zijn meest fraaie en ambitieuze huis, vernieuwend in funktie – constructie – versiering. Op het dak, naast de schoorstenen van Gaudí, ook moderne schoorstenen dielijken op de soldaten op de westgevel van de Sagrada familia.

Vanavond gaan we naar Plaza de España om te eten in een van de restaurantjes in de omgebouwd stierenarena en daarna gaan we kijken bij de beroemd verlichte fonteinen. Dit komt in het volgende blok: Montjuich

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade