Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 10

21 augustus 2017 - Kinsarvik, Noorwegen

Dag 10: Bergen – Steindalfossen – Kinsarvik

Met het treintje naar bovenBergen, de Hanzestad, waar het (bijna) altijd regent. (kinderen worden met een plu in de hand geboren en honden blaffen naar iedereen zonder een paraplu. Bergen, waar bijna altijd een cruiseschip in de haven ligt. In de 13e eeuw de hoofdstad van het land en toen Oslo die taak overnam was Bergen nog steeds de grootste stad van het land. De oude Hanze koopmanshuizen aan de Brygge (vroeger Tyskerbrygge = Duitse kade) trekken jaarlijks vele toeristen net zoals wijzelf natuurlijk

We vertrekken om 9 uur met de koffers in de bus naar het centrum en stappen weer Het uitzicht wordt langzaam beteruit bij de Markt en de VVV. Gisteren al een beetje wegwijs gemaakt en nu kan iedereen zijn/haar dag indelen.

Ik ga met de liefhebbers met het treintje naar Floyen voor een prachtig uitzicht over de stad. Het is een beetje bewolkt als we het treintje ingaan maar eenmaal boven is het zicht zeer beperkt door een miezelregen. Winkeltjes kijken – koffie drinken en elk kwartier een foto maken. Het wordt steeds een beetje helderder maar de zon komt niet door.

Hanze kade:BryggenLekker slenteren daarna door de stad – langs de houten Hanze gebouwen die ver naar achteren doorlopen – museum van de Hanze – de Mariakerk enz. Om half 2 weer verzamelen bij de markt voor de rit naar Kinsarvik.

Onderweg stoppen we natuurlijk bij de Steindalfossen: een waterval waar je achter langs kunt lopen (na een klimmetje naar boven) en in Steinsto stoppen we bij de boerderij van Heidi en haar familie die o.a. een grote boomgaard hebben met appels – peren – pruimen. Ze is beroemd om haar appeltaarten dus we drinken hier koffie/thee met appeltaart (en slagroom)

Langs het water rijdend naderen we de tunnels en de brug die ons brengen naar Extra rondje om de rotondeKinsarvik. Bij Granvin hebben we een tunnel van meer dan 7 km lang met een rotonde bijna op het eind (voor de verschillende afslagen) en meteen de tunnel uitrijdend komen we op de Hardangerbru en dan meteen weer een tunnel met rotonde. Het regent ondertussen dus de fotostop voor de brug komt morgenochtend. Kamers indelen in het hotel en na het eten is het droog zodat de liefhebbers nog een ommetje kunnen maken langs het water of de heuvel op

Morgen Hardanger vidda en weer naar Oslo