Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 9

20 augustus 2017 - Bergen, Noorwegen

Dag 9: Vos – Myrdal – Flam – Gudvangen – Bergen

station VossWe hebben vandaag een optionele excursie maar iedereen gaat mee. We gaan met de trein van Voss naar Myrdal en daarna met de Flambane naar Flam om vervolgens met de boot te varen naar Gudvangen. Daar zal de bus ons weer oppikken en dan volgt de rit naar ons hotel in Bergen.

Gingen we vorig jaar nog met de trein van 10 uur, dit jaar hebben we de trein die deze trein brengt ons in 50 minuten naar Myrdalvertrekt om half 9! (en dat op zondag!) Gelukkig kon ik het ontbijt vroeg regelen en zitten we om half 8 stipt in de bus. Het is nl ongeveer een half uur rijden maar ik moet ook nog de treintickets ophalen en natuurlijk hebben we tijd nodig voor een sanitaire stop op het station want in de trein is geen toilet.

er stappen ineens meer dan 20 personen in met hun fietsWe hebben een hele coupé voor ons zelf maar kort voor vertrek verschijnt er een hele grote groep met hun fietsen.  De groep was aangemeld maar de fietsen niet: die moeten op elkaar gestapeld worden bij de treindeuren. Gelukkig gaan ze na een paar haltes de trein uit want erg veilig is dat niet om de uitgang naar de treindeuren te blokkeren.

In Myrdal hebben we 20 minuten de tijd om over te stappen en ook in deze trein we waren met deze speciale treinhebben we een eigen coupé (2 zelfs) en de uitleg op het scherm in de trein is zelfs in het Nederlands.

We rijden door een aantal tunnels – zien mooie vergezichten – watervallen (we stoppen bij 1 ervan om foto’s te maken en er danst zelfs iemand bij de waterval) en na ongeveer een uur zijn we in Flam.

een uurtje vrij in FlamTijd voor koffie en het kopen van een lunch want om 12 uur vertrekt de boot naar Gudvangen. Nog steeds mooi weer maar wel koud op de boot dus na een tijdje zijn veel mensen naar binnen of naar een lager achterdek. De boot stopt in verschillende gehuchten en soms komt er iemand op of gaat er iemand af.

In Gudvangen staat de bus weer klaar en hebben we nog de rit voor de boeg naar we rijden even een heel stuk omhoog voor het uitzicht op Gudvangenons hotel in Bergen. Maar omdat we een vroege excursie hebben kunnen we extra’s invoegen dus de chauffeur weet een mooi plekje, bij een hotel, waar we uitzicht hebben op Gudvangen en waar de Duitsers in W.O.II een bunker hebben gebouwd om het dal in de gaten te houden want hier was de route naar Bergen.

We nemen hier een speciaal weggetje naar beneden: daling van 18% langs 2 watervallen maar de weg is smal, gelukkig eenrichtingsverkeer, met haarspeldbochten!!!

Nog een laatste fotostop als we weer op de doorgaande weg zitten en wel bij Tvinnefossen: een zeer brede waterval. Maar op dat moment begint het te regenen dus snel in de bus en op weg naar Bergen.

heel veel vis - heel vers - heel duurRond half 6 komen we aan in het centrum en we besluiten een half uurtje te stoppen aan de haven en de markt om een kijkje te nemen op de vismarkt. Ons hotel ligt namelijk buiten het centrum, vlakbij het vliegveld.

Morgenochtend keren we terug naar Bergen en in de middag vertrek naar Kinsarvik