Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 8

19 augustus 2017 - Myrdal, Noorwegen

Dag 8:  Lom – sognefjellsveie – Sogndal – Hella – Vik – Vossestrand

de Sognefjell weg: route 55We moeten vanuit het hotel in Vaga een stukje terug, naar Lom. Daar slaan we linksaf en gaan de nationale toeristische route (weg 55) volgen. De weg zou al bestaan hebben rond 1400 en was eeuwenlang de verbinding tussen het Sognefjord en het Ottadal en een belangrijke schakel in de verbinding Bergen – Gudbrandsdal.

De weg die wij gaan rijden was pas klaar in 1938 en het volgt ook min of meer het tracé van de oude handelsroute. Een van de mooiste maar ook een van de hoogste bergwegen van Noorwegen en Noord Europa. Bovendien is deze weg in de winter gesloten: te veel sneeuw en teveel bochten en stijgingen/dalingen tussen 8 en 11 %we komen in de buurt van de gletsjer

Na een fotostop bij een prachtige waterval en met mooie vergezichten bereiken we langzaamaan het hoogste punt van de weg. Op 1434 m hoogte ligt de markeringspaal Falkestein. Tijd om uit te stappen dus en prachtige foto’s te maken. We besluiten hier ook een groepsfoto te maken, tenminste: met de mensen die op de social media willen komen.

en nog een groepsfotoWe hebben zicht op sneeuw – we zien ijs op de gletsjer – water in wat meertjes  en we kunnen niet genoeg krijgen van het uitzicht. Tijd ook om een stop te maken voor koffie en w.c.  en gelukkig is op een paar honderd meter een hotel waar de koffie zelfs al klaar staat.

En dan beginnen we met de daling. Haarspeldbochten – vergezichten – af en toe sneeuwballen gooien!!!!een huis en bijna beneden zien we weer een slagboom. Tot dat punt (Luster) is de weg in de winter afgesloten. Maar vlak na de koffiepauze zien we een plekje waar de sneeuw pal naast de weg ligt dus als uitgelaten kinderen rennen we de bus uit om sneeuwballen te gooien! Wat een pret!

Bij Skjolden zitten we aan het begin (of einde) van het Lusterfjord wat later over zal gaan in het Sognefjord.

We rijden dus weer een lange tijd langs het water en rond lunchtijd zijn we in Sogndal: hier stoppen we dus om een hapje te eten en te genieten van het mooie weer op een pleintje voor het gemeentehuis of om wat rond te lopen in het wachten op de ferry van Hella naar Vangsneswinkelcentrum. We zitten in het fruitgebied en overal zijn aardbeien en frambozen te koop en bij sommige boerderijen kun je ook zelf plukken.

We hebben vandaag ook nog een oversteek met een ferry maar vlak voor de steiger zien we nog een mooie waterval en een plekje om te stoppen dus … uit de bus weer voor een foto. Hierdoor zien we voor onze neus de ferry wegvaren maar niet lang daarna komt de volgende alweer. We varen over van Hella naar Vangsnes en kort daarop komen we bij het stadje Vik. Dat bestaat uit 3 kerkdorpjes en in een ervan staat nog een oud staafkerkje. ( van de 29 die nog over zijn hebben we er toch al een aantal gezien.

We klimmen weer en bij de laatste bocht met zicht op Vik: je raadt het al, een Uitzicht op Vikfotostop. We zien vlak voor een tunnel richting Voss nog een regenboog en dan is het genoeg met de stops onderweg.

Ons hotel voor vanavond bevind zich in Myrdalen / Vossestrand. Een appartementen hotel met allemaal verschillende indelingen van de appartementen. In sommigen staat een half etagebed (onder smal 2 persoons en boven 1 persoons) maar na diverse telefoontjes van mij naar  het hotel( de receptionist werd er zelfs een beetje kriegel van) heeft iedereen een mooie kamer / slaapkamer met voor iedereen een goed bed.

appartementenhotel VossestrandHeerlijk eten van een buffetje – een biertje voor  het slapen gaan en dan op tijd naar boven.

Morgen is het vroeg dag. We gaan met 2 treinen en een boot mee en de 1e trein vertrekt al om half 9!!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade