Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 7

18 augustus 2017 - Lom, Noorwegen

Dag 7:  Alesund – Geirangerfjord – Lom

De koffers gaan weer in de bus en om half 9 verlaten we Alesund. Er moet onderweg even getankt worden om niet zonder diesel te komen staan als we weer de min of meer bewoonde wereld achter ons laten.

wachten op de ferryWe zijn al heel snel bij de plek waar de ferry vertrekt richting Sykkylen. We hebben zelfs een ferry eerder als gepland maar dat geeft ons meer tijd onderweg.  We hebben namelijk een paar fotostops onderweg o.a. langs  het water waar de omgeving prachtig in spiegelt. Sykkylven staat trouwens bekend om de stressless stoel van de meubelgigant Ekornes.

We passeren de Sunnmore bergen (sunmore alpen genoemd) waar we de het landschap weerkaatst in het waterstoeltjesliften zien die zelfs ook in de zomermaanden zijn geopend. Britse bergbeklimmers hebben deze bergen op de kaart gezet.

hier varen wij straks ookVlak voor Hellesylt stoppen we bij een grote parkeerplaats want hier hebben we een prachtig uitzicht op de hoek waar de Storfjord overgaat in de Geirangerfjord. Wij gaan straks ook varen op wat voor velen het mooiste fjord is van Noorwegen maar eerst hebben we in Hellesylt tijd voor een kopje koffie en een bezoekje aan de lokale supermarkt om onze lunch te kopen.

De ferry over de Geirangerfjord vertrekt om half 1 en wij staan als eersten bij de we zijn onderwegboot om er op te gaan (wij waren ook als eerste bus bij de aanlegsteiger). Iedereen heeft dus een mooi plekje op het bovendek want het is heerlijk weer. En als we net wegvaren roept de kapitein om dat er kleine walvissen gespot zijn (grienden) op zoek naar voedsel!!!

We krijgen af en toe melding van de bezienswaardigheden onderweg: boerderijen hoog  tegen de berg op en vroeger alleen bereikbaar via een ladder vanaf de oever de vrijer (waterval)– de 7 zusters watervallen met aan de overkant de “vrijer” waterval. De legende vertelt dat de vrijer geen van de zusters kon krijgen om te trouwen en dus maar naar de fles greep (tussen de waterstralen door zou je een fles kunnen herkennen.)

Bij Geiranger stappen we weer in de bus maar al snel stoppen we weer voor een foto: we hebben van boven een prachtig uitzicht over het fjord en het stadje. We klimmen vervolgens steeds hoger en komen steeds dichter bij de sneeuw.

Dan dalen we weer af en bij Pollfoss (een waterval) stoppen we voor een kopje koffie bij Nederlanders uit Utrecht die hier al zon 10 jaar een hotel / restaurant runnen. Nog voor de regen kunnen we even een kijkje nemen bij de waterval enalweer een regenboog dan gaat het weer verder. Maar, als de regen stop en de zon tevoorschijn komt is er een prachtige regenboog te zien tegen de berg op. Alweer stoppen dus voor een foto.

De staafkerk in Lom staat nog  op het programma. Van de meer dan 1000 staafkerken van vroeger zijn er nog geen 30 meer over. Die van Lom dateert waarschijnlijk uit 1150. We krijgen uitleg over de bouw van de kerk en wat er binnen allemaal te zien valt waaronder een mooie hele staafkerk van Lomoude doopvont – preekstoel – altaar en mooie schilderijen.

Hierna is het nog een half uurtje naar ons hotel in Vaga, waar we heerlijk eten krijgen in de vorm van een buffetje. Voor elk wat wils dus altijd  goed.

Morgen de hoogste bergweg van Noorwegen en sneeuwballen gooien