Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 6

17 augustus 2017 - Ålesund, Noorwegen

Dag 6:  Alesund

De chauffeur moet tijdens deze reis verplicht een dag stilstaan vanwege de rijtijden en dus hebben we vandaag de hele dag vrij in Alesund. De stad ligt verspreid over een schiereiland en een aantal eilanden die tegenwoordig met elkaar verbonden de vissersbotenzijn. De grootste vissershaven van Noorwegen is hier. De kust is hier zeer rafelig en dus vele kilometers lang. De stad heeft ook de invloed van de Warme Golfstroom en een prettig klimaat.

Gesticht in 1848 en voornamelijk gebouwd in hout. Weliswaar hoogwaardig timmerhout maar de stad kende vele branden waarvan de grootste plaatsvond in 1904. Maar: op 23 januari om 2 u ’s nachts begonnen de alarmklokken te luiden. Oorzaak was een omgevallen petroleumlamp maar er woedde een zuidwesterstorm met windvlagen van orkaankracht. De brand duurde 16 u en 850 huizen brandden geheel af en meer dan 10.000 mensen waren in een klap dakloos. Wonder boven wonder viel er maar een slachtoffer.

De Duitse keizer Wilhelm II  die vaak in deze regio de vakantie doorbracht stuurde jugendstil in Alesundmeteen hulp in de vorm van voorraden eten – medicijnen en bouwmaterialen. En: In 1907 waren 400 huizen in het stadscentrum herbouwd en vooral in de heersende stijl van die tijd: art nouveau / Jugensdstil, bekend geworden in Noorwegen na de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs

De VVV in de stad heeft een boekje uitgebracht met een stadwandeling langs de voornaamste gebouwen van de stad waaronder de apotheek annex privéwoning. De apotheek is nog ingericht zoals in 1907 en het huis is ook te bezoeken.  Er was hier al een apotheek in 1819 en nu is er het art nouveau museum in gevestigd. Verder een leuk haventje en mooie winkels

het uitzicht wordt steeds mooierOok ik heb een vrije dag (wat een luxe) maar ik ga om 10 u met de liefhebbers naar de Aksla heuvel voor een mooi uitzicht over de stad.. het heeft even geregend maar als we vertrekken vanaf het hotel is het droog.

Naast het hotel is de straat die eerst leidt naar het stadspark, aangelegd in 1885 met een facelift in 2010. In het park een standbeeld van Rollon, een Viking die uit deze buurt kwam en na verbanning uit Noorwegen zich vestigde in het huidige Normandië en de stichting van het hertogdom aldaar wordt aan hem toegeschreven.

Dan volgen de 418 treden de stadsberg Aksla op en vanaf elk punt waar je kunt stoppen heb je een prachtig uitzicht over de stad boven is het uitzicht geweldig en de koningsdam ligt aan de kade met collega Susan aan boordwe zien aan de cruise-terminal 2 cruise boten liggen. Een ervan is van de Holland Amerika lijn en daar is mijn collega Susan op dit moment aan het werk voor Zeetours en ook zij heeft vandaag een vrije dag terwijl het schip in de haven ligt.

Dus spreken we om 12 u af bij de VVV en op een bankje in het zonnetje kletsen we een tijdje  over ons achterliggend seizoen (en wat nog komen gaat) en over van alles en nog wat. Ik ben haar met Kerst in Madrid al tegengekomen toen we allebei een groep leidden in de hoofdstad van Spanje en in april hadden we allebei  een middag vrij in Lissabon!! Zo leuk  om af en toe een collega tegen te komen

mijn "huiskamer " in de suiteDaarna heerlijk lunchen op een terrasje en aansluitend koffie op mijn kamer, zeg maar suite!!  De rest van de middag bezig met telefoontjes  en andere voorbereidingen voor de komende dagen. Een zeer relaxte dag en niet alleen voor mij maar voor de hele groep.

Morgen via Geirangerfjord naar Lom en aansluitend naar het hotel in Vaga

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade