Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 5

16 augustus 2017 - Ålesund, Noorwegen

Dag 5:  Molde – Trollstige – Alesund

Als ik de gordijnen open doe komt er weer een andere cruiseboot in de haven aan gevaren. Het is hier altijd druk want vele cruisers willen de excursie boeken naar de Trollstige, de spectaculaire bergrit met de vele haarspeldbochten. Die gaan wij vandaag ook beklimmen met de bus maar dan als onderdeel van ons programma.

op weg naar de ferry in SolsnesMaar daarvoor moeten we eerst naar Solsnes om de ferry te nemen naar Afarnes. Als we net rijden passeren we een hele mooie brug en net daar voorbij kunnen we even stoppen voor een foto. De lucht is mooi – de wolken zitten tegen de bergen aan en de brug heeft een mooie draai precies aan de kant waar wij opkijken.

Na de ferry overtocht rijden we een hele tijd langs het water op weg naar mooie luchten en wolken in de bergenAndelsnes, de grootste plaats in deze streek. Hier mondt de rivier de Rauma uit in het Romsdalsfjord. Midden in het water ligt een cruiseboot die niet aan de pier kan komen. Er ligt nog een andere cruiseliner en misschien is het te ondiep aan de kant.

We drinken nog even koffie bij de trollenwinkel (ik heb net mijn verhaal over de trollen gehouden en vertelt over trollen die wel 3 hoofden kunnen hebben als we er een voor het cafetaria zien staan)

spectaculaire wegEn dan gaan we beginnen aan de Trollstige: het trollenpad. De bekendste bergweg van Noorwegen en in de winter afgesloten. Stijging is zo’n 8 % en er zijn vele haarspeldochten. Onderweg zien we bordjes die de toppen aanduiden: Dronning op 1568 m (de koningin) – Kong op 1593 m (de koning) – Bispe op 1475 m (de bisschop). Op het hoogste punt van de weg is een platform voor een geweldig  en een restaurant. Voor we daar zijn hebben we nog een paar fotostops, o.a. bij een smalle brug over de weg met aan de bergkant een mooie waterval.

Vanaf het platform hebben we een prachtig uitzicht over de kronkelweg die we net vanaf het plateau boven zien we waar we hebben geredenhebben gereden. We hebben hier ook de lunchstop en zoals bijna overal is ook hier een winkel met niet alleen souvenirs maar ook met prachtige jassen – sokken – mutsen etc.

Tegen half 2 gaat het weer verder o nog een aantal keren te soppen voor nog meer foto’s, we krijgen er niet genoeg van. We zien een paar hutten die worden gebruikt als zomerboerderij als het vee hoog in de bergen staat en 1 er van is meer dan 300 jaar oud.

hele oude hut van de zomerboerderijen hoog in de bergenBij de Gudbransjuvet stoppen we voor een kloof en een waterval en we zouden een ijsje gaan nemen maar de winkel is leeg en dicht (heeft wellicht de crisis niet overleefd of is al dicht voor het winterseizoen)

In Stordal gaan we een van de 29 staafkerkjes bezoeken die over zijn gebleven van de ongeveer 1000 die er ooit in heel Noorwegen hebben gestaan.  Een Nederlands meisje vertelt ons de geschiedenis. Het dateert uit 1240 en er kan nog steeds in staafkerk Stordal, 13e eeuwgetrouwd worden en je kunt er je kind nog laten dopen.

Ernaast staat nog een heel oud  huis met oud meubilair en ook daar nemen we natuurlijk een kijkje

Als we uitzicht krijgen op het Storfjord stoppen we echt voor een ijsje en dan is het niet al te ver meer naar ons hotel in Alesund.

Inchecken in het mooie hotel en tot slot vraagt de receptioniste of ze mijn kamer mag veranderen in de suite. Nou doe maar dan, als het per se moet: ik krijg een grote kamer met eettafel met 8 stoelen – een bankstel – een tafeltje met koffie en thee faciliteiten en een mooie slaapkamer en een badkamer die is aangepast aan rolstoel gebruikers ( dat heb ik gelukkig nog niet nodig). Ik word eens een keertje verend.

avondrood in AlesundMorgen een vrije dag in Alesund en mijn collega Susan komt aan met de Holland Amerika lijn die een dag in de haven blijft liggen. We gaan dus gezellig wat afspreken!!!