Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 4

15 augustus 2017 - Molde, Noorwegen

Dag 4:  Trondheim – Kristiansund – Molde

Hurtigrute dagtocht met de NordkappVandaag staat er een optionele boottocht op het programma met de Hurtigrute. We gaan varen van Trondheim naar Kristiansund. De Hurtigrute is een postschip – vrachtschip – passagiersschip en is de communicatie tussen gemeenschappen die vaak honderden kilometers uit elkaar wonen in de kuststreek met de vele eilanden en eilandjes. Elke dag vertrekt er een boot vanuit Bergen en in 11 dagen vaart die tot aan Kirkenes in het hoge noorden en terug. In vele plaatsen wordt een tijdje gestopt om goederen in en uit te laden en de passagiers kunnen dan even van boord om in de stadjes te gaan rondkijken.

Waar de boot op de heenweg overdag stopt legt hij op de terugweg ’s nachts aan.onderweg van Trondheim naar Kristiansund Je kunt het hele traject mee varen  (eerst goed sparen want het is niet goedkoop) of een stukje. Wij varen vandaag mee met de boot Nordkapp die vorig jaar helemaal is gerestyled. We worden een uur voor de afvaart verwacht om de pasjes in ontvangst te nemen om op de boot te komen dus om 9 uur haal ik de kaartjes op en kunnen we een plekje zoeken binnen of buiten

Er is zelfs een gedeeltelijk overdekt en verwarmd buitendek maar ook binnen zijn er diverse plekjes om gerieflijk te zitten (panoramadek – heerlijke stoelen langs de zijkant van de boot – er zijn 2 jacuzzi’s buiten en restaurantjes – bar – lunchroom etc. Het is heerlijk weer en zelfs de zon komt een tijde tevoorschijn.

en de graten er uit halen natuurlijkom 2 uur krijgen we zelfs op het achterdek nog een lesje in hoe een zalm te fileren. Dat was vorig jaar ook maar toen werd de filet ook nog even bereid met een sausje en konden we proeven. dat was er vandaag dus niet bij.

We varen van 10 tot half 5 en bij aankomst in Kristiansund staat de bus weer op ons te wachten. 2 personen zijn niet mee geweest vandaag met de boot. Zij zijn met de chauffeur over land gekomen. Kristiansund is trouwens bekend om de klipvis en de opera. In de Tweede wereldoorlog bijna helemaal plat gebombardeerd maar daarna weer helemaal opgebouwd

En dan moeten we nog een stukje over land naar Molde. Eerst door een lange en de prachtige brug met een boogdiepe tunnel (onder het water door – 250 m naar beneden en weer omhoog) en dan komen we langzamerhand bij de Atlantic Road: (weg 64)

Over 8,3 km loopt een weg die een aantal eilanden verbindt met bruggen die als een slang door het landschap loopt. De Hulvagenbrug loopt schuin omhoog als een banaan en bij slecht weer beuken de golven hier over de brug en meer dan eens zwemt daar nog een vis in die tegen je voorruit kan aankomen. Totale kosten voor deze weg, die klaar was in 1989 (vanaf juni 1999 tolvrij) waren 122 miljoen kronen (1 kroon is ongeveer 10 eurocent)

als we stoppen vlak voor de brug om foto's te nemen zien we zelfs in het water een walvis!! hij komt echter niet hoog genoeg het water uit om een goede foto te kunnen maken

bij storm komt het water over de weg en neemt af en toe zelfs eenv is meeOnze eindbestemming voor vandaag is de rozenstad Molde. We voelen meteen dat het aan de westkust een stukje warmer is dan in het centrum van het land. De Warme Golfstroom is hier duidelijk van invloed op de temperatuur.

Ons hotel (Quality Alexandra) ligt bij de haven en bij aankomst ligt er nog een cruiseboot tegenover het hotel. Die maakt al snel plaats voor de Nordkapp boot van de hurtigrute (waar wij op gezeten hebben)dus) en op weg is naar het zuiden. Daarna komt de hurtigrute boot op weg naar het noorden ook nog aanleggen.

De volgende ochtend bij het opstaan blijkt er weer een andere cruiseboot te liggen. Druk hier maar dat komt omdat velen hier de excursie boeken naar de Trollstigen. Dat gaan wij morgen oom rijden maar dan wel gewoon via het programma

1. Bert & Annemarie:
    19 augustus 2017
    Leuk hoor om al dat moois terug te zien, 40 jaar na ons eerste bezoek! Bedankt.