Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (7)

11 juni 2019 - Førde, Noorwegen

Dag 7: Alesund – Hellesylt – Geiranger – Dalsnibba – Forde

Na de vrije dag van gisteren is het weer vroeg uit de veren vandaag. We gaan een van de mooiste boottochten maken en wel over het Geirangerfjord. En die trip begint om 11 uur en wij moeten nog een eindje rijden voor we daar zijn, plus een oversteek maken met de ferry. We willen dus om 8 uur vertrekken vanuit Alesund maar na een zeer uitgebreid ontbijt zit iedereen al 10 minuten voor de tijd in de bus. Dat komt goed uit want dan kunnen we de ferry halen van half 9 in Magerholm en hebben we wat speling als we een mooi fotomomentje zien.

ferry Magerholm - Sykkelvenprachtige weerspiegeling in het waterfotostop is zeer de moeite waard

Na een kwartiertje staan we dus aan de overkant en rijden we langs een zijarm van de Storfjord. Het waait niet en de weerspiegeling in het water van de bergen is prachtig dus zoeken we snel een plekje om te stoppen voor een foto. Het lukt en iedereen springt uit de bus. We passeren daarna Stranda, bekend vanwege de film The wave: een rotsblok breekt af van de berg en veroorzaakt een tsunami!! Dat is trouwens in het echt gebeurd in 1905 en 1936 in de buurt van Loen en bij Stranda. Er zitten grote scheuren in het gebergte en het verder scheuren wordt nu goed in de gaten gehouden met allerlei meetapparatuur.

fotostop bij Hellesylt met zicht op Geiranger fjordprachtige vaartochtde 7 zusters (7 watervallen)

Vlak voor Hellesylt stoppen we bij een uitzichtpunt: hier zien we het Geirangerfjord waar we later overheen zullen varen. Ruim op tijd zijn we bij de meldingsplaats voor de boottocht en wie wil kan zelfs nog even bij de supermarkt wat kopen voor de lunch. We hebben prachtig weer en iedereen gaat dus op het bovendek zitten om niets te missen van de tocht. Watervallen (de 7 zusters) – verlaten boerderijen – mooie vergezichten etc. en de tocht kan niet lang genoeg duren. Maar helaas, na 1 u en 10 minuten komen we aan in Geiranger: er liggen zelfs 2 cruiseboten en het is zeer druk in het dorpje. Nauwelijks 300 inwoners en helemaal levend van het toerisme: 700.000 bezoekers per jaar!!

zicht op Geirangerer ligt nog veel sneeuwsneeuw en ijs nog op het meer

Het is er dus heel druk en na een snelle lunch rijden we dan ook verder. We moeten nog een bergrug over bij de Dalsnibba maar als we omhoog rijden krijgen we eerst nog een bijna verplichte stop voor het uitzicht op het dorpje Geiranger.  Daarna klimmen we gestaag naar de 1030 meter hoogten en komen we steeds meer sneeuw tegen. Op de top is zelfs het meer nog bedekt met ijs en sneeuw. Na een korte stop volgt dan de afdaling richting Stryn en net voorbij Utvik stoppen we nog voor koffie / soep / wc voor we aan het laatste stuk beginnen naar Forde. Het is een lange, maar mooie dag geweest.

Morgen gaan we alles leren over gletsjers