Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (6)

10 juni 2019 - Ålesund, Noorwegen

Dag 6: Alesund

We hebben vandaag een vrije dag in Alesund. Dat betekent uitgebreid ontbijten want we hebben alle tijd. In alle hotels waar we tot nu toe zijn geweest (bijna allemaal van de keten scandic) zijn de ontbijtbuffetten overvloedig en ontbreekt het aan niets. Vers gebakken brood – de kok staat spiegelei en omeletjes te bakken – er is vis – vlees – kaas – fruit – yoghurt – je kunt zelfs je ham snijden – smoothies etc. etc.

3 soorten zalm bij het ontbijtgekookt ei - gebakken ei  - omeletvleeswaren en je mag zelf van de ham snijden

De stad Alesund heeft de grootste vissershaven van Noorwegen en is gebouwd op een schiereiland en een paar eilanden. Er is ook invloed van de warme Golfstroom. Ook vandaag is het heerlijk weer.

De stad is in 1904 bijna in zijn geheel afgebrand. De meeste huizen waren van hout. Oorzaak een omgevallen petroleumlamp. In 24 uur waren 850 huizen weg – 10.000 den waren dakloos geworden  en er was gelukkig maar 1 dode. Met hulp van de Duitse keizer Wilhelm is de stad weer opgebouwd en deze keer in jugendstil. Hij stuurde geld – goederen – medicijnen – bouwmaterialen etc.

Jugendstil huizen in AlesundhavenAksla op de top

Een van de beroemdste Jugendstil gebouwen is de apotheek/privé woning. Het is nu een museum en je ziet o.a. de apothekerswinkel zoals die was in 1907. Hier is ook een tentoonstelling van de grote stadsbrand en je ziet meubels en gebruiksvoorwerpen. Tijdens de 2e Wereldoorlog stond de stad bekend als “klein Londen” en het verzet heeft vele mensen laten ontsnappen naar de Shetland eilanden (de zee oversteken)

Ik ga op de vrije dag altijd met liefhebbers de 418 treden lopen naar boven naar Aksla. Die trap begint in het stadspark achter het hotel. Bijna de hele groep staat klaar om 10 uur. In het park zien we eerst een beeld van Rollon: deze Viking zou Normandië hebben gesticht en zou een voorvader zijn van Willem de Veroveraar. Er zijn verschillende plekjes onderweg waar je kunt zitten of waar je van het uitzicht kunt genieten o.a. bij een driehoekig plateau bekend als het “strijkijzer”

in het park achter het hotel begint de trap naar Akslade Hurtigrute vertrektuitkijkpunt: strijkijzerin totaal 418 treden! ik ben er bijna dus

Boven genieten we van een mooi uitzicht maar het restaurant boven is nog niet open. Wij zijn waarschijnlijk een van de laatsten die gratis naar boven kunnen lopen. Men is van plan 100 NOK (10 €) te vragen aan elke bezoeker die niet komt lunchen – dineren in het restaurant en gebruik maken van het toilet gaat dan 30 NOK (3 € kosten) Iedereen gaat op eigen gelegenheid naar beneden als hij/zij genoten heeft van het uitzicht. De rest van de dag is er geen programma. Er zijn gasten naar het aquarium gelopen (op bijna 4 km) – anderen hebben er 14 km op zitten – weer anderen hebben genoten van de zon en een terrasje. Het is vandaag 2e pinksterdag en is de stad is bijna alles dicht behalve de horeca. Maar bij het diner blijkt dat iedereen zich zeer goed heeft vermaakt

Morgen een lange dag met o.a. een boottocht door de Geirangerfjord

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carolien Hoffmans:
    11 juni 2019
    Schitterende reis! En prachtige natuur. Ik geniet mee!
  2. Tonny:
    15 juni 2019
    ik zou zeggen: ga volgend jaar mee