Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (2)

6 juni 2019 - Gålå, Noorwegen

Dag 2: Hamar – Lillehammer – Peer Gyntvegen - Gala

We hebben een aantal kilometers te gaan en er wordt over een groot traject aan de weg gewerkt en dat zorgt voor oponthoud. Er loopt namelijk maar 1 weg van zuid naar noord en dat is de E6.  En in de winter is het niet mogelijk om aan de weg te werken vanwege de kou / vorst.

Bij Eidsvoll (waar in 1814 de grondwet van Noorwegen werd aangenomen) zien we voor het eerst het Mjosa meer: het grootste meer in Noorwegen = 117 km lang en het breedste stuk is 15 km. Hier zullen we langs blijven rijden tot we in Lillehammer zijn. Bij Espa stoppen we bij een wegrestaurant met uitzicht op het meer voor we onze weg vervolgen naar Hamar. We willen hier namelijk even stoppen bij de ijsbaan die is gebouwd in 1992 voor de Olympische Spelen van 1994. Hier stond al jaren een hal om te schaatsen. Zelfs Jaap Eden heeft hier nog een record geschaatst op de 5 km. (8.37,6). Op de E6 staan we zelfs even stil op de weg met uitzicht op de hal.

koffiepauze bij Espavikingschip Hamar: de schaatsbaaner stond een zijdeur open!!

60 km verder en bijna helemaal aan het einde van het meer ligt Lillehammer waar in 1994 de Olympische spelen werden gehouden. Maar wij komen voor het mooie Openluchtmuseum Maihaugen. Een tandarts kwam eind 19e eeuw naar de stad, leed aan tbc en vreesde niet lang meer te leven. Uiteindelijk stierf hij op 85 jarige leeftijd en hij heeft jarenlang volkskunst verzameld en oude gebouwen werden herbouwd op eigen grond in de stad. Zo had hij meteen ruimte om zijn spullen ten toon te stellen: 150 gebouwen waaronder grote en kleine boerderijen – een staafkerk uit de 13e eeuw – een schooltje uit de 19e eeuw – een compleet stadje wat een beeld geeft over het leven begin 20e eeuw.

Openluchtmuseum Maihaugen in Lillehammeraltaarde onderwijzer sliep in de 19e eeuw in de schoolieder dorp met meer dan 30 kinderen kreeg een schoolalles is verzameld door een tandarts

Als we wegrijden wordt de lucht donker en we vrezen voor regen. We moeten nog een stukje rijden en we willen over de Peer Gynt weg. Dit is een onverharde privé weg en in de winter gesloten. Een collega is een paar dagen eerder met de 1e reis begonnen en de weg was toen nog niet open. Wij hebben geluk en na het betalen van de tol gaat de slagboom open en kunnen we onze weg vervolgen. Het is nog redelijk droog en we kunnen genieten van de omgeving: de totale weg is 65 km lang in de bergen tussen Vinstra en Tretten. Het hoogte punt ligt op 1053 meter hoogte en uiteraard stoppen we daar en ook bij een ander uitkijkpunt.

tol betalen voor de Peer Gynt wegfotostopwe zijn op het hoogste puntfotostop Peer Gynt weg

Aan beide kanten van de Peer Gynt weg ligt een skigebied (voornamelijk langlaufen) en wij overnachten in Gala, in een wintersport hotel. In de zomer komen hier veel groepen overnachten tijdens de rondreis en zo kunnen ze het hele jaar open zijn. We hebben mooi uitzicht op de omgeving , de meesten hebben mooie kamers  en we genieten van een heerlijk en uitgebreid buffet met veel vis – vlees – salades – toetjes – Franse kaas etc. etc.

wadahl hotel, Galaals je van vis houdtmijn uitzicht voor vanavond

Morgen via de Dovrefjell naar Trondheim