Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (1)

5 juni 2019 - Oslo, Noorwegen

Dag 1: vlucht naar Oslo en bezoek aan de stad

Weer vroeg dag vandaag want de vlucht naar Oslo vertrekt om 9.20 u en dat betekent dat ik zeker om 7 uur op Schiphol wil zijn. Deze keer moeten we inchecken bij balie 1a in een nieuw deel van de luchthaven en daar is ook een aparte security waar het nooit druk is.

Noorwegen!!!!we gaan bijna landen

Ik heb een tijdje bij de balie gestaan om mensen te verwelkomen maar bijna niemand gezien.De vlucht vertrekt op tijd en rond 11 u landen we in Oslo waar het nog regent. Koffers van de band halen – geld pinnen of wisselen (In Noorwegen betaalt men met kronen) en dan kan ik aan een balie gaan melden dat we klaar staan en dat de bus ons kan komen ophalen. We hebben natuurlijk nog de tijd om Oslo in te gaan en allereerst stoppen we bij het prachtige operagebouw aan het water wat op lijkt te rijzen als een gletsjer. Van marmer en wit graniet en je  kunt tot over het dak wandelen. De gebouwen ertegenover stonden vorig jaar nog helemaal in de steigers en met hoge hijskranen maar die zijn ook bijna af.

operagebouw Osloje kunt tot op het dak lopenoperagebouw: wit graniet en marmer

Er wordt overal aan de weg gewerkt in de stad (je hebt daar alleen de zomermaanden maar voor) en we kunnen niet een leuk ritje maken door het centrum. Dus moeten we nu uitstappen vlakbij het gemeentehuis. Het is lunchtijd maar ik ga eerst nog met de liefhebbers het prachtige gemeentehuis van binnen bekijken. Mooie wandschilderingen – een prachtige hal waar elk jaar de Nobelprijs voor de Vrede wordt uitgereikt – mooie zalen en de zaal waar de gemeenteraad verzameld. Daarna is het vrij om te lunchen – te wandelen over de beroemdste straat van de stad: De Karl Johan Gatte met o.a het koninklijk paleis – het Nationaal Theater – het Parlementsgebouw en de Universiteit.

gemeentehuis Oslode centrale halelk jaar hier de uitreiking van de Nobel Vredesprijsuniversiteit Oslokoninklijk paleis Oslo

Om half 4 rijden we uit het centrum weg en bezoeken we nog even de wijk Holmenkollen waar de prachtige skischans staat die is gebruikt voor de Olympische Spelen van Oslo in 1952 maar de springschans is al uit 1892 (maar een aantal keren verbouwd natuurlijk) Hier wordt ook in de zomer getraind: we zien mensen het schieten oefenen voor de biatlon – men traint op ski’s met wiltjes voor het langlaufen en vanaf de schans zijn ze niet aan het springen maar aan het “tokkelen” = aan een kabaal komen ze met grote snelheid naar beneden.

rare bananenvormin de zomer kun je aan een kabel tokkelen naar benedenhet schieten oefenen voor de biatlonskischans Holmenkollen

Ons hotel ligt in de wijk Fornebu, aan het Oslofjord. We zijn op tijd om nog even te kunnen rusten en om 7 uur schuiven we aan voor een buffet. Sommigen hebben nog fut om na het eten nog even buiten te wandelen, anderen zoeken hun bed op. Het was een lange dag. De laatste dag van deze reis zijn we ook nog in Oslo, o.a. voor het Vigelandpark

Morgen via Hamar naar Lillehammer en bij mooi weer nemen we de Peer Gyntvegen naar het hotel in Gala