Noord Spanje en Picos de Europa: dag 4

29 mei 2014 - Getxo, Spanje

Donderdag 29 mei 2014: Burgos – San Sebastián – Guernic - Getxo

We vertrekken om half 9 want de vorige keer zat het verkeer veel tegen. Dat valt nu mee, er wordt niet zo veel aan de weg gewerkt. Vlak voor Vitoria gaan we stoppen koffiepauze onderweg met nog 6 volle bussen op weg naar Lourdesvoor koffie (technische stop: cafeïne – nicotine – urine) maar als we binnen komen blijken er 6 bussen met Lourdesgangers uit Burgos te zitten inclusief vele Florence Nightingales met witte kapjes. Bijna onmogelijk om een kopje koffie te bemachtigen maar sommigen lukt het toch.

Rond half 1 zijn we in het centrum van San Sebastián voor een korte wandeling en kies maar uit: pinchos in overvloedlunchen met pinchos (de heerlijkste tapas) en wandelen over het strand of naar de heuvel voor een mooi uitzicht.

Daarna een rit langs de noordkust tot aan de afslag naar Guernica. Dit stadje (vroegere hoofdstad van de Basken) werd in 1937 gebombardeerd door de vliegtuigen van Hitler (oefenen voor W.O. II) en waar Picasso het beroemde doek over heeft gemaakt. We mogen van de politie weer even voor het bureau staan en we lopen naar de Casa de Juntas (het glas-in-lood plafond met de oude eik: Guernicavroegere parlement) met de Heilige eik (nu een stekje) We hebben geluk want het gebouw is nu open en we kunnen de voormalige regeringszaal zien en een mooie ruimte met een prachtig glas-in-lood plafond met de H. eik. In vroeger tijden moesten de koningen hier zweren de privileges van de Basken te eerbiedigen

Dan nog een stukje verder naar Getxo met de Vizcaya hangbrug voor een ritje heen en weer. Een pont die hangt aan kabels.

Naar het hotel in Getxo, het eten is in het restaurant daarnaast (diner had ik de vorige reis al geregeld) maar door een misverstand wisten ze niet meer dat we kwamen eten.

Gelukkig was ik al om 7 uur daar om alles te checken en werden er in allerijl tafels aan elkaar geschoven en koks opgeroepen en uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten en er werd niet zuinig omgesprongen met de wijn!!!