Noord Spanje en Picos reis: dag 3

28 mei 2014 - Burgos, Spanje

Woensdag 28 mei 2014: Madrid – Burgos

Om 9 u is het vertrek en iedereen staat netjes op tijd beneden. We moeten namelijk instappen bij een bushalte aan de Gran Vía en wij moeten daar allemaal staan als de bus komt. Een korte fotostop bij de Plaza de Toros las Ventas (de grootste in Spanje en er zijn nog steeds elke dag stierengevechten vanwege de stadsfeesten) want we komen hier toch langs op weg naar de rondweg en de A1 (N1) naar het noorden.

Onze eindbestemming vandaag is Burgos en onderweg houden we eerst nog een koffiepauze vlak voor de pas van Somosierra (op 1444 m hoogte) Er vallen onderweg geregeld buien en ik heb niet eens een jas bij me, alleen een vest. De afgelopen 3 weken in Spanje heb ik de jas niet aangehad en heb besloten de jas thuis te laten. Maar nu is in Noord Spanje de temperatuur naar beneden en we zitten in een regengebied.

eetstraatje BurgosAls we in Burgos aankomen geeft de thermometer op straat 10 graden aan (later zal het oplopen tot 15). Eerst naar het hotel – kamers indelen – sommigen gaan dichte schoenen aan doen – paraplu zoeken – en dan naar de Plaza Mayor om te lunchen. Sommigen in de cafeetjes waar de broodjes een euro kosten, anderen zie ik aan tosti’s zitten met een gebakken eitje er op en weer anderen hebben in een kroegje tapas genomen.

We maken een wandeling en eindigen bij de kathedraal. Kaartjes kopen en naar een van de vele grafmonumentenbinnen. Er liggen zelfs folders in het Nederlands. De bouw is begonnen in 1221, in 1260 ingewijd maar er is nog eeuwen aan gewerkt. Het is een gotische kathedraal met veel zijkapellen - veel praalgraven in marmer -  veel altaren met bladgoud etc. etc.

Tussen het hoofdaltaar en het koor liggen onder een steen de held El Cid en zijn vrouw begraven. Zijn koffertje (waar goud in zou zitten als onderpand voor een lening maar later bleek er zand in te hebben gezeten) hangt aan de muur in een ruimte bij de kloostergang

Leonardo da Vinci: MagdalenaIn een kapel achter het hoofdaltaar hangt een schilderij van Leonardo da Vinci: La Magdalena. Recht tegenover de ingang is een Gouden trap van Diego de Siloë uit beginjaren 1500. Genoeg te zien dus en te bewonderen.

Daarna is er tijd voor het museum van de Evolutie van de mens: in de buurt, in Atapuerca, zijn resten gevonden van mensen en bewoning van 400.000 j. geleden!

Het is redelijk snel droog geworden maar ik heb toch maar even rondgekeken en een plastic jack gekocht voor het geval het in de komende dagen nog kouder en natter wordt.

Morgen naar Baskenland

1. Ed van Daal:
    28 mei 2014
    Ha Tonny, troost je met de gedachte dat 't hier in Nederland ook 'niet veel soeps' is!
  2. Bert & Annemarie:
    28 mei 2014
    Hoi Tonny, Wij herkennen dat van Burgos. Toen wij er vorig jaar juni aankwamen was het 8 graden en eveneens stromende regen. Toch was het mooi om er te zijn.