Noord Spanje en Picos de Europa reis 2. Dag 1 – 2

27 mei 2014 - Madrid, Spanje

26 – 27 mei 2014: Madrid

26 mei - maandag: Ik ben al vroeg op het vliegveld van Rotterdam en kan de meeste mensen van mijn groep al vinden bij de incheckbalies. Dat is makkelijk want nu weten ze dat ik in Madrid bij de bagageband op iedereen wacht. Natuurlijk ontglippen er een aar maar die vind ik gelukkig in de hal snel terug. Ik heb dezelfde chauffeur als tijdens mijn eerste reis van 5 mei dus hij weet nu min of meer de weg. Dus de gebruikelijke foto-stops onderweg naar het hotel (natuurlijk langs het station van real Madrid die afgelopen zaterdag de Champions leage heeft gewonnen).

receptie van hotel Mayorazgo, MadridRond 6 u komen we bij het hotel – kamers indelen (de receptie is verbouwd en ziet er picobello uit (nog niet helemaal klaar). Dan om 8 u genieten van heerlijk eten bij het buffet met voor elk wat wils

27 mei: dinsdag: Om half 10 staat iedereen klaar voor de wandeling door het oude museo de jamón: tapastijdcentrum: Gran Vía – Plaza de España – tuinen van Sabatini bij het paleis – paleis – kathedraal – koffiestop – etc. etc. en via de Mercado de san Miguel (nu veel barretjes met de mest exclusieve taps) – naar de Plaza Mayor en puerta del Sol. Hier pauze voor de lunch en winkeltjes kijken en om 2 uur breng ik de meesten van de groep naar Het Thyssenmuseum en het Prado. Onderweg heb ik diverse ketens aangewezen waar het goed toeven is om te lunchen: Museo de jamón - 100 montaditos - Pans y company - mercado san Miguel etc. etc.

en de wonderput van san isidroIk ga wandelen door Oud-Madrid: museum/woonhuis van de patroonheilige van Madrid: San Isidro (in zijn huis een put waar zijn kind in was gevallen maar door te bidden kwam het water omhoog en kon het kind gered worden.

Daarna langs de opgravingen van de Moorse stadsmuren uit de 8e eeuw en daar vele familiekapellen en mooie zuilentegenover is de crypte van de kathedraal in Nieuw-Romaanse stijl. Nooit geweten dat die er was. En prachtig mooie zuilen en vele kapellen met de graven van de families. Volgens de folder net zo groot in afmeting als de kathedraal daarboven.

Daarna nog in het Oude Postkantoor op de Puerta del Sol (van de klok op 31 dec. met de 12 witte druiven) en nu van de gemeente Madrid naar een expositie van de grote schrijver Camilo José Cela (Nobelprijs literatuur) over de schrijver in relatie met het stierenvechter. Heeft hij zelf ook gedaan zie ik op de foto’s

Ondertussen is het over 5 u en ga ik langzaam terug naar het hotel. Even t.v. kijken – stukje schrijven – emails lezen – douchen en vanavond weer genieten van het buffet.

Morgen naar Burgos