Noord Spanje en Picos de Europa: 8 mei 2014

8 mei 2014 - Getxo, Spanje

8 mei 2014: Burgos – San Sebastián – Guernica – Getxo

Om half 9 vertrekken we uit Burgos en we willen zoveel mogelijk de N1 (nationale route) volgen, maar er zijn zoveel werkzaamheden dat we erg opgehouden worden. Dus bij Miranda de Ebro gaan we een stukje over de tolweg. Later wordt het een gewone snelweg tot aan San Sebastián, de stad aan de Conchabaai bij de Golf van Vizcaya.

Plaza de la constitución San SebastiánHet is heerlijk weer en we lopen het oude centrum in om heerlijke pinchos te eten. (tapas, ware kunstwerken op sneetjes stokbrood of in een mini-broodje. De chauffeur heeft het slechter want nergens in de stad is gedacht aan een parkeerplaats voor een touringcar met chauffeur, ook al wijst de dame van de VVV een plek op de plattegrond aan om te parkeren! Nee dus!. Ook bij de bushalte waar we weer instappen zijn de chauffeurs van de stadsbussen niet erg meegaand. Toeteren is het gevolg en steeds worden we weggestuurd van de ene halte naar de andere.

Hetzelfde gebeurt als we in Guernica een foto willen nemen van de Heilige eik van de oude Heilige eik van Guernicade Basken. Bij het busstation mogen we niet staan – we worden van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk krijgen we voor het politie-buro toestemming om even te parkeren als wij de trappen oplopen richting het gemeentehuis van de stad waar de oude eik staat van vóór de bombardementen van 1937 en een kleine boom (stekje van de oude eik) van na de Burgeroorlog. Guernica is van oudsher de hoofdstad van de Basken en alle koningen moesten hier bij de eik trouw komen zweren aan de verkregen privileges (fueros)

Later in de week zullen we in Madrid nog het schilderij van Picasso zien over de gruweldaden  die hier hebben plaatsgevonden.

de hangbrug in Getxo: de oudste ter wereldDaarna naar het hotel in Getxo, een voorstad van Bilbao, aan zee en vlakbij de oudste hangbrug ter wereld. Ik ben vanuit het hotel even gaan wandelen naar de brug. Volgens de mensen aan de receptie zo’n 15 min. maar ik heb er (heel stevig doorlopend) een half uur over gedaan. Ik wilde na het eten met de groep daar naar toe gaan wandelen maar dat doe ik dus maar niet. Morgenochtend met de bus lijkt me beter voor de meesten (en dan hoef ik niet 2 keer een half uur heen en een half uur terug) en bovendien is in een deel van het restaurant van het hotel een Flamencopodium gemaakt vanwege de feria in Sevilla en er treedt en heuse flamenco artiest uit Andalusië op.

Morgen staat Bilbao op het programma:  het oude centrum – de vele bruggen over de rivier en natuurlijk het Guggenheim museum. Daarna de rit naar ons hotel in Santillana del mar. Het Guggenheim ken ik van eerder bezoek, het centrum van de stad is nieuw voor mij. Ik ga me laten verrassen!

1. Ed van Daal:
    9 mei 2014
    De woorden waren nog warm denk ik toen ik dit reisverhaal opende!
    Ik ga zelf ook maar wat tapas klaarmaken want het water loopt me in de mond van je smeuïge verhalen Tonny!
    Veel groetjes en een voorspoedige verdere reis-ontdekkingstocht.