Noord Spanje en de Picos de Europa 7 mei 2014

7 mei 2014 - Burgos, Spanje

Madrid – Burgos

We gaan vandaag naar het noorden, onze eindbestemming is Burgos. Maar voor we de stad uitrijden is er nog de fotostop bij de Plaza De Toros “Las ventas”, de grootste van Spanje. Tussen 14 en 18 mei zijn de stadsfeesten van de patroonheilige San Isidro en al op vrijdag 9 mei beginnen de dagelijkse stierengevechten die zullen duren tot 10 juni!!! Wil je daar een mooi plaatsje in de schaduw hebben en 10 “corridas” bijwonen ben je zo’n slordige 32.000 € kwijt. Maar er zijn natuurlijk ook goedkopere plaatsen (in de zon)

De N1 (tegenwoordig de A1) vertrekt van de km tegel 0 op de Puerta del Sol en eindigt aan de grens bij San Sebastián. Er ligt nog sneeuw op de Sierra de Guadarrama en wij steken (net na de koffiepauze) de Pas van Somosierra over (1440 m hoogte)

en dan bij de herberg je voeten verzorgenRond 1 u in het hotel – koffers op de kamer – wandelen naar de Plaza mayor voor lekkere broodjes à € 1 per stuk en heerlijk zitten op het terras in de zon. Dan een wandeling door het centrum langs o.a een aantal “refugios” (slaapgelegenheden voor de pelgrim) maar het is in mei altijd heel druk met pelgrims op weg naar Santiago de Compostela. Er is geen slaapplaats meer voor de vermoeide loper / fietser. We komen 2 Nederlanders tegen (begonnen bij de Pas van Roncesvalles) die hoopten in Burgos te kunnen blijven voor de nacht maar die moeten , om een slaapplek te bemachtigen, nog 12 km verder lopen. Valt dat even tegen als je dacht je bestemming voor die dag bereikt te hebben.

We bezoeken samen de gotische kathedraal met museum en dan is het voor de meesten toch echt tijd voor een terrasje. Daar gaan ze nadenken of ze nog zin hebben om het Museum van de Evolutie van de mens te bezoeken. Zeer de moeite waard trouwens en vandaag, woensdag, zelfs gratis

Ik heb in de loop van de jaren al vele foto’s van Burgos geplaatst en vandaag heb ikeven een krantje lezen om bij te blijven me beperkt tot het fotograferen van de diverse beelden in de stad: een krantenlezend figuur – een muzikantje met zijn leraar – een pelgrim (bij de refugio) die zijn voeten verzorgd – 2 muzikanten voor de stadsmuur (tegenover het hotel) – een pelgrim op een bankje etc. etc.

Morgen naar Baskenland: pintxos eten in San Sebastián – de heilige eik  van Guernica bekijken en dan door naar Bilbao. We slapen in de voorstad Getxo, niet ver van de beroemde hangbrug van Portugalete. Die wil ik zeker gaan zien en natuurlijk staat het Guggenheim museum op het programma, maar dat is voor de volgende dag