Noord Spanje en de Picos de Europa 5 en 6 mei 2014

6 mei 2014 - Madrid, Spanje

Madrid: 5- 6 mei 2014

Het eerste verslag van de eerste reis van het nieuwe seizoen 2014. Na een rustige vlucht en lang wachten op de koffers konden we eindelijk naar buiten, de warme lucht tegemoet. Het is al zomer (overdag) in Madrid hoewel dat in de hotels nog niet te merken is. Omdat de nachten nog koud zijn, staat de verwarming/airco nog op verwarmen en het mannetje om de knop op airco te zetten is nog niet besteld. De

en nog 2 wolkenkrabbers: Paseo de la Castellana

meeste mensen hebben gelukkig geen kamer waar de zon op staat (ik wel natuurlijk) dus die hebben niet al te veel last van de hitte.

Een paar foto-stops op weg naar het hotel, opfrissen en genieten van een heerlijk buffet en vanochtend begonnen aan de wandeling door het centrum van de stad. plaza de españa - Koninklijk Paleis - de kathedraal - Plaza de la Villa - Plaza Mayor etc. Op de Puerta del Sol aangekomen rond 1 uur heeft iedereen wel trek in een broodje en besluiten we een lunchpauze te houden.

De middag is vrij tenzij men met mij richting musea wil lopen. Een deel van de groep besluit naar het Museum Thyssen te gaan en de rest gaat naar het Prado. Nog anderen kiezen voor vrije tijd of een bezoek aan het Retiropark.

Ik ga daarna richting Gran Vía om wat foto’s te maken voor een verhaaltje over de aanleg van deze verkeersader.

Gran Vía Madrid.                                                                                  Bestond in 2010 precies 100 jaar: op 4 april 1910 opende de koning Alfonso XIII de werkzaamheden van sloop en aanleg van een van de belangrijkste verkeersaders in de stad.

Madrid had eind jaren 1900 600.000 inwoners en reden pas 150 auto’s. Maar enkelen hadden een vooruitziende blik en wilde de aanleg beginnen van een brede weg van 1,5 km lang van de calle Alcalá naar het huidige Plaza de España. Er moesten echter eerst 358 gebouwen verdwijnen – 34 straten verdwenen – 14 straten werden aangepast

Het 1e deel begon bij het gebouw Metropolis aan de calle de Alcalá en duurde van Metropolis gebouw: calle Alcalá / Gran Vía1910 tot 1915. Metropolis kreeg een koepel en een gevleugelde overwinnaarsfiguur als symbool van voorspoed. 7 huizen moesten echter verdwijnen voor dit gebouw alleen al.

Daarnaast het gebouw Grassy, op een klein reepje grond en met een ronde hoekkoepel. De naam komt van de juwelier die hier zijn winkel heeft en in de kelder een museum met meer dan 500 uurwerken uit de 16e – 19e eeuw

Aan de overkant op nummer 12 Museo Chicote = een coctailbar met vroeger vele beroemde gasten als Dalí – Sinatra – Orson Welles

Op nummer 28 het hoge gebouw van Telefonica. Uit het 2e deel van de bouwperiode tussen 1917 en 1922. Tijdens de Burgeroorlog was dit gebouw in handen van de tegenstander en de hoge toren diende als strategisch uitkijkpunt

Don Quijote en Sancho Panza op de Plaza de EspañaHet 3e deel is aangelegd tussen 1925 en 1929 vanaf de Plaza de Callao (waar de Corte Inglés en de Fnac vlakbij zijn) tot aan de plaza de España.

In dit deel aan de Gran Vía is ons hotel in een zijstraat (hotel Mayorazgo) dus wij zitten heerlijk in het centrum en alle bezienswaardigheden zijn op loopafstand

Vanavond eerst nog heerlijk genieten van het buffet in ons hotel en morgen gaan we naar het noorden: Burgos is onze eindbestemming voor morgen

1. Corrie:
    6 mei 2014
    Bekende beelden van de stad,mooi. Geniet van je reis.
  2. Ed van Daal:
    7 mei 2014
    Ha die Tonny! Fijn dat je weer 'in de lucht (of in the cloud)' bent. Het lezen van je stukjes is voor de volgers toch ook steeds weer een beetje vakantie.
  3. Marjan. Slijkhuis:
    27 mei 2014
    Hallo Tonny,

We genieten nu weer van je reis naar de Picos.
    We hebben genoten en hebben helaas nu alleen de foto's nog!
    Hopelijk geniet deze groep er net zo van als dat wij gedaan hebben!
    Hartelijke groeten uit Lisserbroek.