Noord Spanje en de Picos de Europa (De Jong Intra) 2 – 11 mei (3)

5 mei 2016 - Guernica-Lumo, Spanje

5 mei: San Sebastian en Guernica

Plaza mayor (de la constitución) in San SebastianVoor lunchtijd komen we aan in de mondaine badplaats aan de Golf van Biskaje: San Sebstián. De stad van de mannen kookclubs en de meeste Michelinsterren per hoofd van de bevolking. En beroemd om de heerlijkste pinchos = tapas. Ware kunstwerken op sneetjes stokbrood meestal bij elkaar gehouden door een stokje vandaar de naam Pincho. Ik laat de groep eerst de  mooie Plaza Mayor (plaza de la constitución) zien met nog nummertjes op de balkons van de vroegere tribunes en en uiteindelijk is dit mijn lunchdan lopen we langs een aantal bars waar de pinchos liggen uitgestald.  Heerlijk lunchen dus en nog genoeg tijd om in de stad rond te lopen.

Na de lunch bezoeken we nog  een stad, beroemd geworden op 26 april 1937:

Guernica y Luno / Gernika-Lumo.

Aan het begin van de Burgeroorlog werd het stadje, met slechts 7.000 inwoners en militair totaal onbelangrijk, op een marktdag 3 uur lang gebombardeerd door Duitse vliegtuigen (met toestemming van generaal Franco). Er vielen meer dan 2.000 doden.

plafond casa de juntas in GuernicaVan oudsher was het stadje de officieuze hoofdstad van Baskenland. Onder de oude eik kwamen de dorpshoofden bijeen en werd trouw gezworen door landsheren aan de privileges (fueros) die al sinds de 9e eeuw bestonden. Bij de meeste mensen is de naam in de herinnering gebleven door het beroemde doek van Picasso (3,5 bij 8 m.) in zwart-wit over de gruwelijke gebeurtenis. Het doek, uit 1937, mocht pas na herstel van de democratie naar Spanje en hangt nu in Madrid.

Wij gaan even bezoeken de: Casa de juntas van Guernica (bij de heilige eik) is een de nieuwe heilige eik, nu 30 jaar oud19e eeuws neo-klassiek gebouw maar gebouwd over een 14e eeuwse kerk van Santa maria de la Antigua. Dit is een van de gebouwen in het bovendeel van de stad dat werd behouden

1 zaal is de ruimte waar de vergaderingen worden gehouden van de Gemeenteraad – in een andere zaal worden de papieren bewaard van de Fueros + het manuscript van Gernika Arbola – het volkslied gecomponeerd door Jose Maria Iparraguirre

Er staat nu een nieuwe eik, gekweekt vanaf een stekje van de oude eik die kapot ging met het bombardement. De oude stronk staat in een tempeltje. Onder de eik werden van oudsher de Fueros / privileges geëerbiedigd.  Elke nieuwe koning kwam de eed uitspreken dat ze de fueros zouden eerbiedigen.

Na het bezoek houden we nog even pauze voor een drankje en dan rijden we naar ons hotel voor vanavond: NH hotel in Leioa - Bilbao