Noord Spanje en Picos de Europa (de Jong Intra) 2- 11 mei (2)

4 mei 2016 - Burgos, Spanje

4 mei: Burgos

Vanddag trekken we naar het noorden  en voor de lunch zijn we al in het hotel midden in de stad. Koffers op de kamer en wandelen naar de Plaza mayor voor de paseo de espolón, Burgos. het platanenlaantjelunch, via de  Paseo de espolon: platanenlaan, helemaal 1 boom geworden door alle takken aan elkaar te laten groeien. Hier vindt de pantoffelparade plaats. Veel bankjes, terrassen, winkels. Het is nu echter nog te vroeg in het jaar voor het blad. De zomer begint hier wat later op  900 m hoogte

We maken een wandeling en bezoeken gezamenlijk de Kathedraal: Bisschop kathedraal BurgosMauricio maakte in de 13e eeuw, in opdracht van koning Fernando III, een studiereis naar Duitsland en Frankrijk (waar de gotiek al heerste). In 1221 legt de koning de eerste steen en in 1260 wordt de kerk ingewijd, maar de totale bouw zou 3 eeuwen duren, waardoor er verschillende stijlen in de loop van de tijd aan zijn toegevoegd.

De 2 torens (van Jan van Keulen, 15e eeuw) zijn bijna 100m. De vorm van de kerk is een Latijns kruis, het gewelf is 59m. hoog. Wij gaan naar binnen via de Puerta de Sarmental, met beelden van apostelen en in het timpaan Jezus die de 4 evangelisten onderricht en boven het roosvenster 13 engelen. We krijgen allemaal een audio in het Nederlands nota bene!! Het gaat vooruit in Spanje.

Leonardo da VinciZoals zo vaak in Spanje vormen koor, kruising en hoofdaltaar een geheel: in het midden op de vloer een marmeren plaat waaronder El Cid ligt begraven (de held in de Reconquista = herovering van de Christenen op de Moren in de 11e eeuw); in het koor het graf van Bisschop Mauricio en notenhouten koorstoelen. Aan de voet van het hoofdaltaar zijn grafmonumenten van de zoon van Alfonso X en andere familieleden

Achter het hoofdaltaar: Capilla del Condestable, van Simon van Keulen (eind 15e eeuw toegevoegd) met het graf van de graaf en zijn vrouw.

Achter in de kerk een kapel met een christusbeeld met een rokje, echt haar en stukken buffelhuid (was toen in de mode) en eieren onder aan het beeld. Hoog achter in de kerk hangt een uurwerk: Papamoscas: een klok met een beeld, de vliegenvanger, die elk uur zijn mond open en dicht doet, zo vaak als de klok uren slaat. (15e eeuw)

De gouden trap: weer gerestaureerd. Renaissance, verbindt het schip met de de gouden trap, kathedraal Burgosafgesloten Puerta Alta op straatnivo. De trap is van Diego de Saloe (1523)

De kloosterhof kun je op eigen gelegenheid bezoeken als je een kaartje koopt (hopelijk is het voor de liefhebbers niet gesloten tussen de middag) Hier o.a. de huwelijksakte van El Cid, zijn beroemde koffertje en kerkschatten.

De kerk is helemaal gerestaureed en er is een heel groot mooi museumgedeelte. We zijn hier een hele tijd binnen en de mensen die nog fut en zin hebben gaan Museum van de evolutie van de mens, Burgosdaarna naar het Museum van de Evolutie van de mens. Daarover meer in mijn volgende reis naar de Picos over een aantal weken. Diner om 8 uur vanavond maar pas na 2 minuten stilte te hebben gehouden voor de dodenherdenking van 4 mei

Morgen pinchos eten in san Sebastian en Guernica bezoeken