Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 10

24 september 2014 - Toledo, Spanje

24 sept. 2014: Toledo - Barajas – Rotterdam

De reis zit er bijna op en mijn reisseizoen helaas ook. Vandaag de allerlaatste dag van mijn (voor dit jaar) laatste rondreis. Wat heb ik weer genoten dit jaar van de verschillende rondreizen en de steeds weer wisselende mensen die allemaal met een goed humeur op vakantie gaan. Mijn taak dus om te zorgen dat ze dat goede humeur behouden en om ze veel te laten zien en te laten genieten. Dat is ook dit jaar weer aardig gelukt (al zeg ik het zelf)

Onze vlucht gaat pas vanavond rond 8 uur dus we hebben nog de hele dag ter besteding in Toledo.

Dus een beetje uitslapen (de dag duurt nog lang) – heerlijk ontbijten een om half 10 gaan we, met de koffers in de bus, naar het centrum. Vanwege werkzaamheden hoeven we niet naar de roltrappen die ons naar boven brengen maar de bussen mogelijk tijdelijk naar het centrum rijden en dus kunnen we uitstappen bij Plaza Zocodover. Wel zo makkelijk deze keer want we hebben 2 rolstoelen bij ons. Even voor iedereen een plattegrond halen bij de VVV en een tijd en plaats afspreken waarop we elkaar weer terugzien vanmiddag, voor het geval er een aantal hun eigen gang willen gaan in de stad of voor het geval we mensen kwijtraken (en dat is heel makkelijk in de straatjes met talloze winkeltjes

Onze eerste stop is het plein voor de kathedraal (de rijkste in Spanje) met gemeentehuis en bisschoppelijk paleis. Vandaar lopen we richting de vroegere vertaalschool uit de Middeleeuwen waar Arabische en Latijnse teksten werden vertaal zodat de verschillende  culturen van elkaars kennis konden leren.

sefardisch museum ToledoHier is ook de werkplaats van de mensen die het Damasquinowerk (gouddraad in staal gekrast) maken en waar belangstellende wat kunnen kopen. Dan koffiepauze in het restaurantje naast het gemeentehuis en vervolgens richting joodse wijk met o.a: Kerk santo Tomé met het beroemde werk van El Greco (de begrafenis van de Graaf van Orgaz) – de synagoga del tránsito met het Sefardisch (Joods) museum – het museum van de grote schilder El Greco (dit jaar viert men zijn 400e sterfdag)

Liefhebbers kunnen nog naar de Synagoga santa maria la Blanca (de 2 synagoges hier + een in Cordoba zijn de enige 3 die nog over zijn in heel Spanje) en / of de kerk san Juan de los reyes, gebouwd voor de Katholieke Koningen. Zij zouden hier begraven worden maar ze veroverden later Granada en besloten toen dat in die stad hun laatste rustplaats zou zijn.

Dan heeft iedereen nog even vrij om te dwalen door de stad en te lunchen op  een museum Santa Cruz, Toledovan de vele terrasjes in de stad. Ik ga nog ven een bezoek brengen aan het Museo de santa Cruz: Romeins mozaïek – porselein – keramiek – schilderijen etc.

Daarna is het echt tijd om aan de terugreis te gaan denken. Barajas, het vliegveld van Madrid ligt op een groot uur rijden en de lucht boven de hoofdstad is behoorlijk zwart: slecht weer op komst. Wat hebben we geluk gehad met het weer, we waren de buien eigenlijk steeds een dag vooruit en zagen vaak op d t.v. het slechte weer en de vele regenval in andere delen van het land

Na een rustige vlucht landen we op vliegveld Rotterdam (wat komen daar de koffers heerlijk snel) en al snel ben ik op weg naar huis.

Maandag beginnen aan de winterbaan: Spaanse les geven

Intussen ben ik daar al een paar weken mee bezig en ben ik steeds vergeten het laatste blogje te schrijven. Bij deze dus! Het zit er op, kan niet wachten om weer te beginnen hoewel een tijdje thuis zijn ook wel lekker is

1. Elly Smagge:
    25 oktober 2014
    Mijn man en ik hebben met veel plezier jouw verhalen over Noord Spanje en de Picos de Europa gelezen,omdat wij met jou deze reis ook meegemaakt hebben.Hopelijk treffen wij jou volgend jaar weer als reisleidster bij een reis.
  2. Maria olislagers.:
    26 oktober 2014
    wat een mooie verhalen, ik lees ze met plezier!!!!

Fijne tijd thuis, en op naar volgend jaar.
    GR. MARIA OLISLAGERS.