Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 9

23 september 2014 - Toledo, Spanje

23 sept. 2014:  Salamanca – Avila – Sierra de Gredos – Toledo

De voorlaatste dag alweer van mijn laatste reis dit seizoen. Voor je het weet is het al weer eind september en kan ik weer gaan denken aan mijn winterbaan: Spaanse les geven.

cuatro postes, Avila: fotostop voor uitzicht op  de stadMaar eerst gaan we nog de hoogstgelegen provinciehoofdstad van Spanje bezoeken op meer dan 1100 m hoogte: Avila.  Het dreigt nog steeds te gaan regenen maar als we stoppen bij Cuatro postes voor een foto van de stad Avila met de stadsmuren is het gelukkig nog droog.

In Avila is sinds een aantal jaren een “centro de visitantes” : de enige plek in de stad waar de bus kan stoppen om de toeristen uit te laten stappen. Hier is ook toilet (vandaag met een lange rij wachtenden uit Azië) en een VVV (die geen gratis plattegronden uitdeelt) en van hieruit kun je met 3 roltrappen omhoog naar het straatnivo bij de stadsmuren.

Avila is de stad in Europa met de best bewaarde middeleeuwse stadsmuren en nog helemaal origineel. (en dat kan Carcasonne in Frankrijk niet zeggen)

Na een pauze voor koffie kunnen we aan de stadswandeling beginnen. Bij het voetgangersgebied (sinds kort) maar toch proberen in te rijdenbeeld van Teresa van Avila (de grote klooster hervormster uit de 16e eeuw) gaan we de stadspoort door richting de kathedraal. Gebouwd in de stadsmuren lijkt het meer op een vesting dan op een kathedraal. Hier niet ver vandaan is het plein met het gemeentehuis en net om de hoek staat de kerk waar in 1515 Teresa van Avila werd gedoopt. Volgend jaar wordt herdacht dat ze 500 jaar geleden werd geboren.

een van de vele stieren van de keltische VettonenIn een voormalig paleis waar nu het provinciaal bestuur is gevestigd is ook een museum over het leven van de Vettonen: een Keltische stam die zich sterk verzette tegen de Romeinse overheersing en de zich vooral bezighielden met het fokken van stieren en het hoeden van schapen. Zij hebben in deze streek (Avila – Salamanca – Cáceres) vele stenen stieren in het landschap achtergelaten. Mooi ingericht museum met veel info.

Hier vlakbij is de plek waar Teresa van Avila is geboren en op die plaats is een kapel gebouwd en later een kerk. Ook het binnentuintje van haar geboortehuis is nog te bewonderen en in een andere ruimte zien we zelfs nog persoonlijke spullen van haar (wandelstok – geselkoord – schoenzool) en zelfs ook een vinger als relikwie.

Hierna lopen we terug richting de stadsmuren en komen eerst nog langs een van de beroemdste restaurants waar Madrilenen in het weekend de lokale specialiteit komen eten: chuletón = ribeye.

Een aantal mensen besluiten nog een wandeling te maken over de stadsmuren en graf van een gevangenede anderen gaan lekker op een terrasje lunchen. Ik heb even tijd om een kijkje te nemen in een voormalige kerk waar archeologische vondsten liggen opgesteld. Gratis te bezoeken.

Vlak voor we vertrekken gaat het helaas regenen en niet zo zachtjes ook. Tijdens een stortbui verlaten we de stad maar als we richting Sierra de Gredos rijden is het gelukkig al snel droog en gaat zelfs de zon weer schijnen.

Een prachtige rit volgt door de bergen met een groot stuwmeer maar ook met vele weilanden met grote zwerfkeien en later komen we in de streek van de wijngaarden van de Castilla / la Mancha wijnen.

(bijna de hele) groep op de fotoIn Maqueda (er staat een kasteel te koop) stoppen we nog een half uurtje voor een drankje op een terras en voor we het hotel in Toledo gaan opzoeken rijden we eerst naar de overkant van de Taag voor een paar fotostops. Je hebt daar een fantastisch uitzicht over de stad met het Alcázar, de kathedraal en de rivier de Taag er slingerend omheen in de diepte. De schilder El Greco werd in zijn tijd al aangestoken door dit uitzicht om zijn beroemde werk te schilderen: Zicht op Toledo met in de rechterhoek een portret van zijn zoon Manuel.

De laatste nacht van onze reis brengen we door in het Eurostars hotel in Toledo met mooie en grote kamers. We zullen vannacht nog wakker worden van een aantal donderslagen tijdens een grote onweersbui.

Morgen de laatste dag: bezoek aan Toledo en transfer naar de luchthaven in Madrid