Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 8

22 september 2014 - Salamanca, Spanje

22 sept. 2014:  Salamanca

2 jarigen vandaag in de groep, hoe is het mogelijk! En overmorgen nog 1. Het kan niet op. Dus eerst maar zingen bij het ontbijt hoewel ze het eigenlijk niet willen weten dat ze jarig zijn.

Om 9 uur op pad door de stad: plaza  de los bandos: hier woonde ooit een stoere vrouw die de moordenaars van haar zonen tot in Portugal achterna zat en niet rustte tot ook zij waren vermoord – plein met standbeeld Unamuno, rector universiteit en geniaal schrijver, en met klooster – huis met de doodskoppen (niemand weet waarom de doodskoppen onder de vensterbaken zijn aangebracht) – kerkje met christelijk-orthodoxe diensten en mijn school uit mijn studietijd.

lamp casa de conchas, nu bibliotheekDan Clerecía (universidad pontifica) waar ooit 500 mensen hun huizen voor uit moesten en 2 straten verdwenen om dit gebouw neer te kunnen zetten. Tegenover het huis met de schelpen: Casa de las conchas, het meest gefotografeerde huis van de stad, nu bibliotheek.

Daar vlakbij zijn de escuelas menores (waar studenten werden voorbereid op hun studie aan de universiteit met de hemel van Salamanca – de kikker zoeken op de gevel van de universiteit en koffiepauze.

Op de gevel van de kathedraal vinden we sinds een aantal jaren een astronaut en aap met ijsje aan de gevel van de kathedraaleen aap die een ijsje eet. Die aap was me noot eerder opgevallen.  Via de tuin van Calisto en Melibea en het art-deco museum (helaas dicht vandaag want het is maandag) naar de rivier. We steken de Romeinse brug over om een foto te maken van de kathedraal met brug en als laatste doen we gezamenlijk (wie mee wil) de toren van de kathedraal.

Romeinse brug over de Tormes met de kathedraal op de achtergrondDoor deze in gedeeltes te beklimmen zien we o.a. de oude kathedraal vanaf een balkon – de nieuwe kathedraal van boven af – een aantal platformen voor uitzicht en we komen zelfs tot aan de klokken

De middag is ter vrije besteding. Daar heeft niemand moeite mee gehad en het was bovendien stralend weer. Aan het eind van de middag wordt het zelfs gezellig druk op de Plaza mayor want vele studentengroepen zijn bezig met de ontgroening

Morgen via Avila en de Sierra de Gredos naar ons laatste overnachtingshotel van deze reis in Toledo

1. Jolanda:
    27 september 2014
    Heerlijk om deze reis na vier maanden lezend nog eens mee te maken. Tonnie we denken nog regelmatig terug aan deze prachtige reis begin mei. Dank je wel.
    Verder hartelijk dank voor je tips om de boeken 'Hand van Fatima' en 'Kathedraal van de zee' te lezen. Prachtige boeken die je meenemen in de tijd van de strijd tussen de moslims en christenen.