Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 7

21 september 2014 - Salamanca, Spanje

21 sept. 2014:  León – Salamanca

Hostal san marcos, loungeWe hebben nog steeds mooi weer hoewel de weerberichten anders zeggen. Wel is de nachttemperatuur koud: 9 graden minimum dus als we wegrijden om 9 uur is het nog behoorlijk koud. Zoals gewoonlijk gaan we eerst even langs de parador van León: hostal san Marcos 5 sterren en al een hospitaal voor de pelgrims in de middeleeuwen Nu een luxe hotel en deels archeologisch museum.

Daarna stappen we uit in het centrum bij Plaza santo Domingo. Hier beginnen we aan de wandeling door het centrum: maquette van León in het jaar  1 – 1000 – 2000 (te zien is hoe de stad is gegroeid van Romeins legioen naar grote stad) – casa Botín (Gaudí ontwierp dit, nu bank) – palacio Guzman, nu regeringsgebouw – kathedraal Leónde natte wijk (veel bars) – Plaza Mayor en dan gaan we eerst een bezoek brengen aan de kathedraal want die gaat om 11 u dicht voor de zondagsmis.  Vooral de meer dan 1800 m2 glas-in-lood ramen zijn meer dan de moeite waard om te bezoeken.

Na de koffiepauze naar het ander hoogtepunt van de stad: basiliek San isidoro (bisschop van Sevilla en sinds een aantal jaren patroonheilige van internet omdat hij in de 5e eeuw de eerste encyclopedie zou hebben geschreven, oftewel alle zaken die toen bekend waren)

banken in basiliek san isidoro met verwarmingDe basiiek heeft de resten van de bisschop sinds de 11e eeuw – de kerk is binnen de laatste jaren gerenoveerd en alle banken hebben een radiator voor de verwarming van de benen in de winter. Hiernaast is het Pantheon van de koningen van León +  een oude bibliotheek met zeer oude boeken + schatten uit de kerk waaronder een kelk van Doña Urraca, koningin in de 11e eeuw die een romeinse schaal heeft laten bewerken in een kelk.

Na de lunch (we zien eerst honderden fietsers door het centrum: León beweegt) gaan we naar het zuiden

Via Benavente (veel grond van de Hertogin van Alva) en Zamora komen we in Salamanca, voor mij een beetje thuiskomen want tijdens mijn studie Spaans heb ik room with a viewhier 2 keer een tijdje gewoond. We hebben sinds dit jaar een hotel midden op de Plaza mayor en ik ben weer de gelukkige met een kamer met uitzicht op het mooiste plein van Spanje (vind ik): Plaza Mayor

Tijd genoeg om voor het eten nog een terrasje te pikken en vlak voor het diner zien we een grote groep op het plein met allemaal groene ballonnen om aandacht te vragen voor de ziekte Alzheimer. Precie om 8 uurr aan de hondeerden ballonnen de lucht in.

Wij eten vooraf bloemkool met o.. amandelen en daarna lomo met champignons, een heerlijke lichte maaltijd. Nog een rondje om het plein en naar de kamer.

Morgen de hele dag voor het bezoek aan Salamanca met een aantal uren vrij voor iedereen