Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 6

20 september 2014 - Potes, Spanje

20 sept. 2014:  Santillana del Mar – Picos de Europa (Fuente Dé – Potes – Riaño) – León

De lucht is een beetje dreigend maar het zal vandaag prachtig opklaren en we houden het vandaag droog met helder weer dus mooie uitzichten, en dat was dit jaar wel eens anders.

Het eerste deel van de rit volgen we nog de noordkust maar bij Unquera gaan we het binnenland in. Al snel zitten we in de kloof van de rivier de Deva met prachtig zicht op de rotswanden. We steken een aantal keren de rivier over en overal zien we bordjes dat er visplaatsen zijn. Het zit hier vol met zalm en forel en volgens de chauffeur kwam vroeger generaal Franco hier al vissen en ook de vorige koning Juan Carlos is hier vaak geweest om een hengeltje uit te gooien.

Fuente Dé: we gaan 800 m overbruggen met de kabelbaanVlak voor Potes houden we even halt bij een benzinepomp: fotostop en plaspauze. Voor een muntje kan men naar de wc en de pompbediende verkoopt tussendoor ook nog wat lekkers. We rijden namelijk door Potes eerst naar het einde van de weg: Fuente Dé. Het is geen vakantieperiode meer dus bij de kabelbaan naar boven is het niet druk meer. We kunnen zo instappen en we gaan van 1000 naar 1800 m in 4 minuten en per keer kunnen 20 personen mee.

Boven is het een stuk kouder (scheelt een jas) maar de uitzichten zijn werkelijk prachtig uitzicht op de Picosprachtig. Hier kun je de hoogste top zien Pico Naranjo de Bulnes en we zien zelfs nog een paar strookjes sneeuw. De chocolademelk smaakt heerlijk met dit frisse weer

Lunchen doen we in Potes, de plaats de hier een streekfunctie heeft. Het is er altijd druk en vandaag staan vele mensen met schildersezels een doek te verven van een mooi plekje. Velen uit de groep eten een van de specialiteiten van de streek: fabada = witte bonenschotel met verschillende soorten vlees. Als schotel of als voorgerecht (voor lunchpauze in Potesmij) van een menu van de dag. Hoofdgerecht voor mij is de andere specialiteit: forel. Dan nog een toetje of koffie, inclusief brood en een flesje water zijn de kosten voor een heel menu: € 11,--. Kom daar maar eens om in Nederland.

Dan volgt de beklimming naar de Pas op 1609 meter hoogte via vele haarspeldbochten. De mensen zijn stil en verrukt en kijken hun ogen uit. Het is prachtig weer met hele mooie uitzichten en we komen zelfs vele loslopende koeien tegen. We kennen ook een paar keer stoppen voor een foto.

Dan volgt de afdaling naar Riaño waar sinds de jaren ’80 een groot stuwmeer ligt. 7 Bijna aan de top van Puerto de san Gloriodorpen moesten worden afgebroken, het puin ligt op de bodem – vele mensen moesten hun huis verlaten waar de familie eeuwenlang had gewoond. Moet een groot drama zijn geweest. Er is nu een nieuw Riaño en 2 oude kerkjes zijn gespaard: steen voor steen afgebroken en hier opgebouwd. We stoppen even voor een drankje in het nieuwe dorp: op het plein staan pilaren met de namen van de verdwenen dorpen (om niet te vergeten). Nieuw Riaño is klein, niet iedereen is teruggekeerd

Dan is het nog een groot uur naar het hotel in León, langs een aantal dorpen waar nog resten te vinden zijn van de vroegere mijnbouw. Rond half 7 komen we aan na een lange maar prachtige dag door de Picos van Europa met heel mooi weer.

Morgen León bezoeken en naar Salamanca