Noord Spanje en Picos de Europa: dag 9

1 juli 2014 - Toledo, Spanje

1 juli 2014:  Salamanca – Avila – Sierra de Gredos - Toledo

We gaan morgen terug naar Nederland maar met een late vlucht. Vanavond slapen we in Toledo dus hebben we vandaag de hele dag ter beschikking voor iets extra’s. Dus rijden we om 9 u weg vanaf het centrum van Salamanca richting Avila, de stad van de H. Teresa van Avila (volgend jaar is precies 500 jaar na haar geboorte). Er is zicht op Avila vanaf Cuatro Postespraktisch geen verkeer op de weg en bij het binnenrijden van de stad stoppen we eerst bij het uitzichtpunt Cuatro Postes om een foto te nemen van de ommuurde stad. In slechts 9 jaar zijn de stadsmuren gebouwd (1090 – 1099) om de ridders te beschermen die na de reconquista de stad kwamen herbevolken. De stad heet dan ook: Avila de los Caballeros.

Alleen bij het bezoekerscentrum mogen we uitstappen en daar nemen we 3 roltrappen naar het straatnivo net buiten de muren. Eerst koffiepauze (na het laten zien van een van de specialiteiten van de stad: Yemas de Santa Teresa = gezoete eidooiers) en dan een wandelingetje door de stad langs de Plaza del mercado chico (gemeentehuis) – kerk waar de H. Teresa werd gedoopt – Palacio de Guzmán (provinciehuis) met museum over de vroegere Keltische stam: de Vettonen die overal in dit gebied stenen stieren hebben achtergelaten – kerk en klooster van Teresa. Een van de kapellen van de kerk is gebouwd over haar geboortehuis heen.

Daarna heeft iedereen tijd om te lunchen en om over de stadsmuren te wandelen. specialiteit van Avila: Tbone van 800 gr.Sommigen hebben echter veel tijd nodig om het menu van de dag op tijd op te krijgen (de bediening duurde een beetje lang). En dan hadden ze niet eens de andere specialiteit van de stad: Chuletón = T bone van ongeveer 800 gram met diverse andere specialiteiten zoals een bonenschotel en speciaal geprepareerde aardappels (patatas meneadas).

Uitzonderlijk vervoer in de Sierra de GredosDan volgt een mooie tocht door de Sierra de Gredos met mooie vergezichten – wat verlaten dorpjes – een stuwmeer – wijngaarden en dan opeens wordt het vlak en zijn we in de streek La Mancha (droge bodem), juist: het land van Don Quijote.

Bij Maqueda houden we even een half uurtje pauze en dan gaan we op weg naar de rondweg om Toledo heen voor een paar verplichte fotostops: zicht op kathedraal en Alcázar – zicht op de kerk San Juan de los Reyes met de puente San Martin

Op weg naar het hotel zien we een deel van de stadsmuren met een aantal oude stadspoorten en dan op weg naar het Eurostars hotel, in de stad maar niet in het oude centrum (onmogelijk voor de bus). Vanuit de eetzaal (en ook vanuit mijn kamer) zien we de oude stad liggen.

Die gaan we morgen bezoeken voordat we vertrekken naar Barajas vliegveld