Noord Spanje en Picos de Europa: dag 8

30 juni 2014 - Salamanca, Spanje

30 juni 2014:  Salamanca

Manolo, de chauffeur, is vandaag verplicht vrij en loopt ook meeWe blijven vandaag in de stad dus hoeven we niet zo vroeg te vertrekken. Om half 10 staat de hel groep compleet op de Plaza Mayor, inclusief Manolo, de chauffeur. Hij heeft vandaag een verplichte rustdag en kent de stad niet. Dus ik vertel in het Nederlands en vertaal het meeste voor hem in het Spaans. Natuurlijk langs de verplichte monumenten: Casa de las Conchas – Clerecía (Universidad Pontífica) – Universiteit – escuelas Menores – de beide kathedralen en de Romeinse brug ver de Tormes.

Maar ook langs mijn oude school op weg naar het monument van Unamuno = rectorde kikker zit er ook nog steeds: voorgevel universiteit van de universiteit en schrijver – huis van de doodskoppen – Palacio monterrey (van de Hertogin van Alva) – tuin van Calixto en Melibea – Art deco museum etc.

Halverwege natuurlijk koffie pauze en na de wandeling over de brug naar de overkant lopen we terug en met de meesten van de groep ga ik weer de toren van de kathedraal bezoeken met diverse zalen onderweg en ook met zicht op het altaar van zowel de oude als de nieuwe kathedraal vanaf een hoog balkon. Hiervandaan hebben we ook zicht op de vele scheuren in de kerk als gevolg van de aardbeving in Lissabon van 1755

Daarna is het vrij voor de rest van de dag en gaan een aantal mensen mee naar bar Bambu: bij elk drankje hoort een gratis heerlijke tapa, bijna net zulke kunstwerkjes als de pinchos in Baskenland.

Ik besluit hierna een poosje te rusten op mijn kamer (slaap zelfs een half uurtje) - t.v. te kijken en wat blogjes te schrijven want ik loop een beetje achter door de hectiek van het reizen naar Bilbao – groep overnemen etc.

Om 6 u is er weer voetbal: deze keer wordt Frankrijk verslagen. Terrassen zitten weer vol om voetbal op groot scherm te kijken.

de tuna uit Porto (Portugal) speelt studentenliederen en fadoBij het kerkje van San Martin, achter de Plaza mayor speelt een tijd lang de Tuna van Porto (Portugal) = studentenmuziekgroep een aantal fados – tunas en andere liederen. Veel publiek – iedereen geeft geld en het klinkt fantastisch

Morgen via Avila naar Toledo

(terwijl ik dit schrijf loop ik ook weer achter en morgen ga ik met D wandelen in de Ardennen en kamperen dus waarschijnlijk komt de rest wat later. Op de kampeerplek is bijna geen internetbereik - soms ook heerlijk!)

1. Corrie:
    7 juli 2014
    Nu avond en tijd om te schrijven. Mooi land en stad. Groet.
  2. Bert & Annemarie:
    8 juli 2014
    Het blijft leuk om jouw verhalen te lezen. Dank je wel en veel plezier in de Ardennen.