Noord Spanje en Picos de Europa: dag 7

29 juni 2014 - Salamanca, Spanje

29 juni 2014:  León – Salamanca

Om 9 u zoals gewoonlijk weer op pad na een zeer uitgebreid ontbijt in het hotel (Tryp León).

Hostal san Marcos (nu parador) in LeónWe maken altijd even een fotostop bij de parador  San Marcos, een voormalig klooster van de ridderorde van Santiago die de pelgrims moesten beschermen. Gebouw uit begin 16e eeuw in platerescostijl (renaissance met zeer fijn beeldhouwwerk zoals van de zilversmeden – vooral ook te zien in Salamanca

Dan naar het centrum voor de rest van het bezoek. De zomertijd voor monumenten is op 1 juni ingegaan (net toen ik er vorige keer was) dus ik moet e.e.a. omdraaien. We gaan dus eerst de kathedraal bezoeken met de schitterende glas-in-lood ramen, onovertroffen in Spanje. Geïnspireerd op de kathedralen in Frankrijk (Reims – Amiens) en de bouw duurde de hele 13e eeuw.

We zien binnen een pelgrim die in rep en roer is. Op de een of andere manier is haar geheugenkaart  uit de telefoon gevallen en precies in een rooster op de kerkvloer. Hoe krijg je die terug!? Er wordt overlegd maar er kan voorlopig niets gebeuren en zeker niet op zondag. Alle foto’s verloren?

Weer terug op straat zien we dames in zwarte kleding lopen met kammen en alle genootschappen / broederschappen lopen meekanten sjaals op hun hoofd, ook lopen er kinderen in hun communiejurkjes en heren van kerkgroepen. Om 12 u staat er een mini sacramentsprocessie op het programma. Dus hebben we eerst nog tijd voor een kopje koffie (met gratis koek) en het bezoek aan de basiliek san Isidoro met het pantheon van de koningen van León + bibliotheek + schatkamer waaronder de kelk van Doña Urraca (dochter van koning Fernando I)  In het pantheon zeldzame en goed bewaarde fresco’s over o.a. de maanden van het jaar en scènes uit het dagelijks leven van boeren en jagers.

Sinds 1065 liggen de resten van de H. Isidoro (Visigotische bisschop uit de 7e eeuw) hier in de basiliek nadat ze bij toeval waren gevonden in de 11e eeuw in het nog niet heroverde Sevilla.

75 man dragen deze monstrans / paso op hun schouderDaarna zijn we net op tijd voor de processie die begint bij de kerk naast de Plaza Mayor. Alle kerkgenootschappen lopen mee en zo’n 75 mannen dragen de baar met de monstrans op hun schouders. Indrukwekkend. Later worden zelfs ook nog alle communicantjes van dit jaar op de foto gezet op het plein voor de kathedraal en in de stad ook een groot aantal kramen met kunstnijverheid.

Na de lunch via Benavente (veel land hier van de hertogin van Alva) en Zamora naar Salamanca. We hebben natuurlijk weer een hotel aan de Paza Mayor (de mooiste van Spanje) en ik word na een beetje doorvragen overgeboekt (mijn kleine kamer had geen fatsoenlijke schrijfruimte) naar een kamer met balkon aan de Plaza mayor!

Elke bar/restaurant heeft voor het  terras grote televisieschermen staan om de WK en 's avonds voetbal kijken op de Plaza Mayor Salamancate volgen en om 6 uur zitten we dus (bijna) allemaal klaar voor de wedstrijd Nederland – Mexico. Naast ons zitten zelfs een aantal Mexicanen te kijken en bij voorbaat roepen ze al dat wij waarschijnlijk wel zullen winnen. Dat is dus gelukkig ook gebeurd!

Na het eten lekker even op het terras met de chauffeur en dan nagenieten op mijn balkon.

de avond valt als ik op mijn balkonnetje zit!Morgen staat de wandeling door Salamanca op het programma en een middag ter vrije besteding