Noord Spanje en Picos de Europa: dag 6

28 juni 2014 - León, Spanje

28 juni 2014:  Santillana del Mar – Picos de Europa (Fuente Dé – Potes – Riaño) - León

op weg naar de Picos de Europa: afslag UnqueraHet regent nog een beetje als we om half 9 vertrekken maar al snel wordt het lichter. We volgen een stukje nog de kust en bij Unquera komt het bord: afslag Picos de Europa.

We hebben weer heldere lucht en mooie uitzichten aan alle kanten. Eerste deel loopt helemaal in een kloof en volgt de rivier de Deva die vol zit met zalm en forel. We zien dan ook vele vissers in het water staan met hun hengel. Er is niet al te veel verkeer op de weg maar soms zijn de bochten zo onoverzichtelijk dat er steeds even getoeterd moet worden om de tegenligger te waarschuwen. Er ligt zelfs hier en daar nog sneeuw op de pieken (de hoogste pieken zijn tussen de 2350 en 2650 m hoog)

Vlak voor de hoofdplaats Potes houden we even een fotostop bij een benzinestation (voor de 3e keer dit jaar en de man kent mij ondertussen al) en dan kunnen we ook gelijk even gebruik maken van het toilet. Velen kopen wat in zijn winkeltje en de meesten betalen hem een muntje voor het gebruik van het toilet (iedereen blij)

Bij Potes aangekomen rijden we eerst door naar Fuente Dé, op bijna 25 km minimaal 45 minuten wachttijd voor de kabelbaanafstand. Hier stopt de weg bij een parador en bij een kabelbaan. De 1e keer had ik hier prachtig uitzicht en was er bijna niemand (begin mei) – de 2e keer was  het erg slecht weer en zeer mistig en nu is de schoolvakantie begonnen en staat er een wachtrij van minimaal 45 minuten om met de kabelbaan van 1000 m naar 1800 m te gaan (voor € 16,00 pp) en het waait vreselijk.

We hebben helaas geen tijd om daar te wachten want we moeten vandaag nog ver. Dus blijven we beneden (op 1000 m hoogte) voor de koffiepauze en wat rondkijken. We komen in contact met een groep Basken die heerlijke chorizo met brood zitten te eten. Ook zij gaan vandaag niet omhoog om te wandelen: te koud en te veel wind

lunch in PotesLunchen doen we in Potes, op een terras in het centrum met uitzicht op de vroegere donjon, nu Gemeentehuis. Specialiteit van de streek (en ook in Asturias) is o.a fabada, een witte bonenschotel, als voorgerecht in een menú del día, en ik zie er velen een bordje van eten.

Hierna gaan we via de bergroute naar de Pas van San Gregorio op net iets meer Uitzicht bij de pas San Glorio op bijna 1600 m hoogtedan 1600 m en op de grens van Cantabrië en Castilla-León. Prachtige weg met overal vergezichten en het weer is ons gunstig gezind Pas bij het stuwmeer van Riaño (7 dorpjes moesten voor de aanleg verdwijnen) begint het te regenen en we kunnen in het nieuwe stadje aan het stuwmeer even stoppen bij 2 barretjes voor een technische stop (cafeïne – nicotine – urine)

Hierna is het nog een flink eind binnendoor naar ons hotel in León, snelwegen zijn er niet in dit gebied

In León zijn de feesten van San Juan en San Pedro aan de gang en ’s avonds is er een lichtshow tegen de gevel van de basiliek van San Isidoro. De meesten kiezen echter voor de rust van de kamer, slechts 4 personen zijn er heen geweest.

Morgen León bezoeken en dan na de middag naar Salamanca