Noord Spanje en Picos de Europa: dag 4/5

27 juni 2014 - Santillana del Mar, Spanje

26 juni 2014: Madrid – Bilbao – Getxo

Op de vrije dag van mijn vorige groep moet ik afscheid van hen nemen (dat is niet leuk) om de trein te nemen naar Bilbao. Ik kan nog wat mensen helpen (geld pinnen – begeleiden naar de hop on hop off bus) maar iedereen weet al zo’n beetje wat ze op deze vrije dag gaan doen.

trein naar Bilbao: 5 uur reizenIk ga rond 1 u met de taxi naar het Chamartin station (Madrid Noord), veel te vroeg maar ik wil niet meer op mijn kamer zitten en ik moet ook nog lunchen.

De trein vertrekt  om 4 u en een half uur voor vertrek mag iedereen het perron op en de trein in. Koptelefoontjes liggen al klaar op de stoel voor muziek of het geluid van de film die wordt vertoond. Het is 5 uur reizen met stops in Segovia – Valladolid – Burgos – Miranda de Ebro met als laatste station Bilbao.

De groep die ik ga overnemen (die heb ik in Madrid al gezien en ik had ze zelfs station Bilbaogisteren uitgezwaaid) slaapt in Getxo, een voorstad van Bilbao en aan het strand. Als ik daar met de taxi aankom (snel mijn koffer bij de receptie en naar het restaurant) zijn ze net klaar met eten en ik word (ondanks de omstandigheden) heel hartelijk ontvangen (voor de collega een pak van zijn hart, hij kan morgen naar huis).

Ik kan nog eten (ik word zeer hartelijk begroet door de obers): heerlijke salade en bacalao pil pil en bijpraten met collega en chauffeur. De chauffeur kent de route niet, ik ondertussen wel na 2 keer deze reis al te hebben gemaakt dus ik kan hem geruststellen.

27 juni 2014: Getxo – Bilbao – Santillana del Mar

Puente Vicaya in GetxoOm 9 uur vertrekken we naar de Puente Vizcaya: de oudste hangbrug ter wereld over de ría. Het is een veerpont maar dan een die hangt. 6 auto’s tegelijk en een flink aantal voetgangers. We kopen kaartjes in de automaat en gaan (bijna) allemaal voor de lol even heen en weer. Voor de kosten hoeven we het niet te laten: 2 x 0,35 € kost de overtocht en van beide kanten kunnen we even foto’s maken

Dan naar Bilbao voor een bezoek aan het Guggenheim museum. We komen van Maman, Guggenheim groepsfotoeen mooie kant binnenrijden met prachtig zicht op de rivier met museum en dan rijden we over de brug met het kunstwerk erop (de bretels in de volksmond). Eerst fotostop bij de spin (Maman – groepsfoto) en de puppy en dan gaat iedereen naar binnen (dat is voor het eerst) Ik help iedereen op weg bij de kassa en deel plattegronden en folders uit. Ik ga niet mee deze keer en benut de tijd om weer een deel van de stad te verkennen. Er heeft een metamorfose plaatsgevonden hier na de verdwijning van de industrie en de modernisering van de stad + het museum. Schot in de roos

Na de lunch gaan we naar de stad met de 3 leugens: Santillana del mar (ni santa – ni llana – ni mar = geen heilige – niet vlak – niet aan zee). We slapen hier in een oude posada (met zwembad en spa en een collectie oude auto’s) dus brengen we eerst de koffers naar de kamer zodat de chauffeur zijn bus kan afsluiten.

ons hotel in santillana del mar: Hostal san MarcoDe stadsfeesten zijn aan de gang maar als wij gaan lopen regent het en dat zal het blijven doen vandaag. We bezoeken in ieder geval het oude klooster met de kerk (11e – 12e  eeuw) van de lokale patrones: Santa Illana (dus toch een heilige) en dan is iedereen vrij om door het stadje te dwalen – wat te drinken of te rusten in het hotel

Morgen weer naar de Picos de Europa, hopelijk met beter weer als vandaag en als de vorige keer