Noord Portugal en Galicië: 10 daagse reis (Kras) dag 7

9 mei 2017 - Bragança, Portugal

Dag 7: Ourense – Redondelo – Bragança

We gaan vandaag weer de grens over naar Portugal en dus gaat de klok weer een uur terug. Men wil in Spanje al heel lang de klok weer terugzetten naar de Engelse tijdzone (het grootste deel van Spanje ligt ten westen van de 0 meridiaan) maar er wordt alleen maar over gesproken en verder gebeurt er niet veel. Franco heeft de klok eind jaren ’30 een uur vooruit gezet om in dezelfde tijdzone te zijn als die van Hitler (Duitsland). Je rijdt dus 100 km naar het zuiden vanuit Santiago en de klok verspringt maar je kunt duizenden kilometers rijden naar het oosten en je blijft in dezelfde tijdzone.

Plaza Mayor, OurenseMaar wij brengen eerst nog een bezoek aan de stad Ourense (gouden stad – vroeger werd hier goud gewonnen) aan de rivier de Miño. In en rond de stad zijn diverse bronnen met warm water die heel goed voor de mens zijn. Midden in het centrum is dan ook een zwembad gemaakt waar de inwoners gratis kunnen komen baden: As Burgas. Uit 1 kraan komt water van 37 graden en uit een andere kraan water van boven de 60 graden. Al in de Romeinse tijd werden deze baden gebruikt (volgens een bord aan de muur)

Niemand van onze groep heeft badpak – slippers – handdoek meegenomenstad van de thermaal baden en deze zijn gratis en gewoon op straat (hoewel de mogelijkheid om te baden verteld was door mij) maar iedereen gaat wel even kijken. Maar eerst, na aankomst, langs de VVV voor een plattegrond – uitleggen waar we na de lunch weer in de bus moeten stappen en dan naar de Plaza Mayor voor een kopje koffie.

portaal achter de hoofdingang, bijna een kopie van die uit SantiagoIedereen is daarna vrij om de stad te verkennen. Het historisch centrum is niet groot maar de kathedraal van Ourense is prachtig. Het hoofdportaal is gesloten (we gaan door een zijdeur naar binnen) maar binnen staat er nog een portaal voor en het is bijna een exacte kopie (maar met nog heel veel kleur) van de Puerta de la Gloria van de kathedraal van Santiago. Mooie kerk - mooie kapellen (in 1 kapel hangt een Christusbeeld met echt haar) – mooi hoofdaltaar – vele kerkschatten. We zijn het er allemaal over eens dat dit een van de mooie kathedralen van Spanje is.

Ik loop zelf nog even richting Romeinse brug, neem een kijkje in de overdekte een melkautomaat!markt (buiten staan trouwens ook nog veel kramen) en verbaas me over de kramen van de slagers. Hier eet men werkelijk alles van het varken: oor – snuit – pens – poot etc. En ik zie zelfs een melkautomaat: geld inwerpen en de gewenste hoeveelheid aangeven en er komt een fles melk uit.

Na de lunch rijden we richting Portugal en overal staat de brem volop in bloei. We nemen de oude grensovergang naar Portugal en vlakbij Chaves gaat de weg linksaf naar Bragança.

Een prachtige 2 baans weg langs bijna uitgestorven dorpjes, mooie glooiende heuvels en overal brem brem brem. We zitten in het gebied Tras-os Montes in het uiterste noordoosten van Portugal. Heuvel op en heuvel af dus we gaan niet snel (gelukkig maar want het is een hele mooie rit) en we zien tijden geen plaats om even te stoppen.

er wonen alleen nog oudjes in deze streek Tras-os MontesDat doen we namelijk in Redondelo, een gehucht van een aantal huizen – benzinepomp – pastelaria (brood en gebak) en een bar. Een paar mannen uit het dorp zitten gezellig tegen de muur bij het café de toestand in de wereld te bespreken en ook in een ruimte achter de bar zit een groepje mannen te kaarten met wat toeschouwers. Ik denk dat alle mannen uit het dorp hier verzameld waren. Een aantal mensen uit de groep gaan bij koffiepauze in Redondelo, een gehucht van een paar huizende buurvrouw naar binnen voor koffie en wat lekkers maar het lijkt dat ze zo’n grote toeloop ineens niet aan kan. In het café wordt wijn uit de tap geserveerd in een bierglas (0,80 €) - een kopje koffie kost 0,60 € en ook het bier is goedkoop. We hebben de benen weer even gestrekt en stappen in voor het laatste stukje naar Bragança. Wat een mooie tocht vandaag!

We checken in en krijgen mooie kamers en ’s avonds heerlijk (en veel) eten en als de fles wijn op tafel leeg is komt er weer gewoon een nieuwe.

Morgen bezoeken we Bragança – Villa Real – Amarante met als eindbestemming ons (laatste) hotel in Montesinhos (Porto).