Noord Portugal en Galicië: 10 daagse reis (Kras) dag 6

8 mei 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Dag 6: Santiago de Compostela

kathedraal in de steigersIk kom dit jaar een keer of 6 in deze stad maar dat is geen straf. Gezellige studentestad dus vele kroegjes en restaurantjes maar vooral ook de stad van de pelgrims. Ga een tijdje op het grote plein zitten en kijk naar alle mensen die eindelijk, na dagen- weken – maanden, op de eindbestemming komen en alleen nog maar Jacobus moeten omhelzen – de pelgrim mis gaan bijwonen en hun stempelkaart laten zien en dan krijgen ze hun “compostelanum”: een bewijs dat ze in ieder geval de laatste 100 km de “camino” te voet hebben afgelegd of de laatste 200 km op de fiets. Al de kilometers daarvoor doe je alleen voor jezelf. Als 25 juli (dag van de patroon Santiago) op 25 juli valt is er een heilig jaar. Het heeft nu net met schrikkeljaar de zondag overgeslagen dus de eerste keer is pas in 2021. Dan gaat de Heilige deur open van de kathedraal en staan de pelgrims meteen bij de trap die naar het beeld van Jacobus leid.

We bezoeken de kerk – omhelzen Jacobus – dalen de trap af naar de crypte voor Jacobus omhelzen in de kathedraalde kist met zijn beenderen en kijken onze ogen uit naar deze pracht en praal. De Romaanse gevel staat helaas achter een schot en is in restauratie.

Koffiepauze en rond half 12 zitten de meesten in de kathedraal om de mis voor de pelgrims bij te wonen. Dan wordt ook afgeroepen welke pelgrims de vorige dag waarvandaan zijn aangekomen (b.v.: 6 Nederlanders vanaf León)

Dan een paar uurtjes vrij om te lunchen – te wandelen – te winkelen en rond half 4 gaan we gezamenlijk naar het museum van de kathedraal.

oude pilaar in het museum van de kathedraalReligieuze kunst uit diverse eeuwen – restanten van de Romaanse kerk – een deel van de kooromgang van Meester Mateo in ere hersteld – de relikwieënkapel – de kloostergang – de bibliotheek – kapittelzaal en natuurlijk de Vlaamse tapijten van o.a kartons van Rubens en een aantal naar kartons van Goya

Rond half 6 stappen we in de bus en ik ben nieuwsgierig geworden naar de gebouwen van de Ciudad de Cultura aan de rand van de stad op een heuvel. Ik zie het complex vanaf de eetzaal van het hotel en ik heb een serie op wel hele mooie vorment.v. gezien van de bouw van het geheel.

Het heeft miljoenen gekost – er is nu een bibliotheek – het archief van Galicië – expo-ruimtes die niet genoeg gebruikt worden – het operagebouw wordt niet meer gebouwd etc.. Maar de vormen van het hele complex zijn prachtig en de lijnen over de golvende daken  zijn de straten van de plattegrond van het historisch centrum: hoe mooi is dat gevonden.

de lijnen op de gebouwen zijn straten van de plattegond van de stadWe maken foto’s – lopen rond en verbazen ons over het enorme bouwproject. Ik ga me nog eens verdiepen in dit complex.

We zijn nu vlakbij het hotel en hebben wat tijd om te relaxen.

Morgen via Ourense terug naar Portugal