Noord Portugal en Galicië: 10 daagse reis (Kras) dag 5

7 mei 2017 - La Coruña, Spanje

Dag 5: La Coruña

Plein María PitaHet is zondag vandaag en we hoeven alleen maar de stad te bekijken dus we slapen even uit. Om half 10 rijden we het kleine stukje naar de stad en stappen we uit vlakbij het plein María Pita (de Plaza Mayor met een andere naam). Ik was een aantal jaren hier niet geweest en de promenade langs de haven is een prachtige flaneerboulevard geworden.

Op het plein is een fototentoonstelling van oude foto’s die met de vakbonden te maken hebben (1 mei is net geweest) en María Pita is de heldin van de stad want zij kon een aanval van piraten voorkomen.

We gaan wandelen door het historische centrum van de stad met een aantal mooiekerk Santiago, oudste kerkje van de stad Romaanse kerkjes, een kapel van een slotnonnenklooster (waar ik voorheen altijd de sleutel vroeg om de ontvangstzaal te mogen zien maar het is zondag – gesloten dus). Mooie straatjes – leuke pleintjes en het is nog niet druk in de stad.

Het is heerlijk terrasweer om koffie te drinken en daarna ga ik met de meesten naar het Museo De Bellas Artes (Schone Kunsten) dat vlakbij ligt en op zondagochtend gratis toegankelijk is. Er is een speciale expositie van tekeningen van Goya – een verzameling van het beroemde Sargadelos porselein en schilderkunst van de Middeleeuwen tot de moderne tijd.

2 werken van RubensHeel mooi en ruim opgezet en we zien zelfs werken van Rubens maar ook van de hedendaagse Galicische artiesten. Mooi museum en zeer de moeite waard om te bezoeken.

Als ik terug in het centrum kom is het druk geworden. Er blijkt een groot cruiseschip te hebben aangelegd in de haven en overal lopen groepen achter een gids met een bordje aan. (velen zullen ook op excursie zijn naar Santiago denk ik)

Ik lunch op het plein een paar tapas (supergoedkoop) en loop even naar de flaneerboulevard. Het is heerlijk weer en de inwoners zijn de straat op gegaan. HetLa Coruña: de stad met vele glazen erkers is vandaag namelijk Moederdag in Spanje (altijd de 1e zondag in mei). Tot mijn verbazing ligt er ineens een supergroot cruiseschip in de haven. Vandaar al die groepen die ik heb zien lopen achter een dame met een bordje!

Wij gaan na de lunch langs de boulevard naar de Torre de Hercules, de oudste nog werkende vuurtoren in de wereld. Van Romeinse oorsprong maar na verwaarlozing in de 18e eeuw weer gerestaureerd. Wij gaan de trappen lopen om te genieten van het uitzicht maar ook hier staan vele bussen met de bordjes van de de oudste nog werkende vuurtoren ter wereld: Torre de Herculescruisegangers. Op de trappen mogen maar 30 mensen tegelijk lopen (het is smal) dus we moeten even in de rij. We willen namelijk allemaal tegelijk (maar 10 mensen van de hele groep) naar boven. En wat een uitzicht hebben we daar. Was het gisteren bewolkt en heiig bij Finisterre, hier is het heel helder weer en hebben we een geweldig uitzicht rondom.

Ik heb gelezen dat er een milennium obelisk staat aan de andere kant van de baai dus vraag ik de chauffeur of hij er even naar toe wil rijden. Nooit eerder gezien dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt. De maker (een Galiciër) heeft lang in Nederland gewerkt als decorbouwer bij de televisie en de glazen panelen milennium obeliskwaaruit de obelisk bestaat zijn gemaakt in Nederland (Van Tetterode). Het zou ’s avonds verlicht moeten worden en aan de waterkant zou een restaurant komen met een glazen wand maar het weer in La Coruña (storm – hoge golven) was daar niet tegen bestand. Het restaurant is er nooit gekomen en de verlichting van de obelisk is al jaren niet meer aan geweest.

Maar we rijden er langs en zien gelijk een deel van de stad met een mooi strand en het stadion van de voetbalclub Deportivo La Coruña.

En dan is het tijd om te rijden (via de oude weg en niet de snelweg) naar ons volgende hotel in Santiago de Compostela