museumbezoek Tilburg

21 maart 2012 - Tilburg, Nederland

Normaal gezien heb ik elke woensdag een hele vrije dag, zonder lessen of verplichtingen. Maar regelmatig komt het voor dat ik een extra oppasmiddag heb met Nino vanwege studiedagen op de scholen van zowel Nino als Sandra (de moeder is namelijk juf).

14 maart had ik echter de hele dag vrij. De winter is voorbij met het slechte weer, de zon begint weer te schijnen en de lente is in aantocht. Tijd om weer eens de deur uit te gaan. Tijdens het reisseizoen kom ik in diverse landen in een aantal musea maar deze winter zat mijn museumjaarkaart al maanden opgeborgen in mijn tas. Tijd om er weer eens gebruik van te maken.

Ik kom oorspronkelijk uit Tilburg en dat was van oudsher een van de steden van de textiel- en stoommachine textielmuseumwolindustrie. Dat is vrijwel geheel verloren gegaan en hierdoor zijn er vele fabrieken verlaten. Het De Pontmuseum (voor hedendaagse kunst) is gevestigd in de voormalige wolspinnerij Thomas de Beer. Jan de Pont (gestorven in 1987) was een ondernemer en jurist en liet na zijn dood een deel van zijn vermogen na om de hedendaagse kunst te stimuleren. De fabriek sloot zijn deuren in 1989 en kwam toen meteen in beels als lokatie voor het museum. Een aantal mensen van de fabriek kwamen zelfs in dienst bij het museum.

Er zijn veel wisselende tentoonstellingen en vanaf 3 maart tot 24 juni is er werk te zien van de beroemde Chinese kunstenaar Ai Weiwei: kunstenaar - architekt - vormgever maar ook de luis in de pels voor de Chinese overheid. Hij heeft in de jaren '80 in New York gewoond maar door ziekte van zijn vader (een dichter) keerde hij terug naar China in 1993.

Hij ziet kunst als middel om veranderingen te forceren. Hij heeft nu beperkte bewegingsvrijheid vanwege zijn kritiek en mag Beijing niet verlaten. Enkele van zijn werken zijn te zien in Tilburg:

- de zonnebloempitten: deze hebben meerder betekenissen voor de Chinezen. Ze dienen als voedsel maar zijn ook symbolisch. Mao  had de zon als persoonlijk symbool en het Chinese volk werd vergeleken met de zonnebloemen. De porseleinen zaden in het museum (ze liggen als een groot tapijt) zijn gemaakt door de arbeiders in de porseleinstad Jingdezhen: 100 miljoen stuks zijn er doorde zonnebloempitten van Ai Weiwei hun handen gegaan om er met penselen de grijze lijntjes op te zetten.

- Trees, uit 2009: ambachtslieden hebben de traditionele hotverbindingen gemaakt van de verweerde stukken hout van de kamferbomen

- Forever: uit 2003. Dit zijn 42 aan elkaar gelaste fietsen als in een carrousel, maar alleen kunnen ze niets, ze hebben geen stuur en trappers

- in de tuin staat zijn lichtfontein

natuurlijk is er ook werk te bewonderen van andere kunstenaars maar ik was deze keer speciaal gekomen voor Ai Weiwei.

Het De Pontmuseum (Wilhelminapark 1) ligt op een paar honderd meter van het Textielmuseum in de Goirkestraat. (vlakbij mijn geboortehuis wat echter onlangs is afgebroken, samen met bijna de hele bisschoppenbuurt).

Het is gevestigd in een voormalige wollenstoffenfabriek van Mommers. Vele stoffen gingen in mijn jeugd naar thuisstopsters die de rollen moesten controleren op fouten en die herstellen/stoppen. in mijn straat waren er vroeger verschillende stopsters. Mijn moeder niet want die kwam uit een schoenmakersmilieu (om ons te kunnen laten studeren stikte zij thuis de bovenkanten van schoenen)

In het museum zie je de oude weefgetouwen, de machines, de verschillende technieken en je krijgt zitplaats van de weverer een goed beeld hoe de producten tot stand kwamen. Er is echter ook een lab om interieurstoffen te ontwikkelen, ook voor studenten. er worden nog steeds gebreide en geweven stoffen gemaakt en in het open atelier kunnen kunstenaars, studenten en modeontwerpers worden begeleid.

Kortom, een zeer goed bestede dag met 2 totaal verschillende musea maar beiden zeer interessant en zeker een bezoek waard.

Mijn winterseizoen zit er bijna op. Mijn lessen zijn gedeeltelijk al klaar en mijn vertrek staat zeer waarschijnlijk gepland voor de eerste reis naar Spanje op 22 april: Ontdek de Spaanse steden. Als ik meer info heb kunne jullie alvast een voorproefje verwachten voor mijn komende blog/reis seizoen. Groeten vanuit Waalwijk in lentesferen