Moskou

2 mei 2011 - Moskou, Rusland

Hallo allemaal

mijn eerste reis is begonnen. Gisteren vertrokken vanuit Schiphol en na een rustig verlopen reis aangekomen op 1 van de 4 luchthavens van Moskou waar het overigens heel rustig was. Dus we waren vrij snel door de douane heen met alle visumstempels etc en de koffers lagen al voor een groot deel op de band. En dat bleef ook zo: voor een groot deel, want minstens 10 koffers waren niet meegekomen. Later bleek dat die nog in Amsterdam stonden. En 2 mensen van mijn groep misten dus een koffer. en dan begint het geloop van hier naar daar - invullen van eindeloze papieren in drievoud (3 keer invullen dus, niks kopie maken) stempelen bij de douane - adressen afgeven van thuis en het hotel etc. etc.

Bij de nachtvlucht zouden ze er bij zijn en dan konden we de volgende ochtend bellen en ze ophalen als ze er stonden. Nee dus, bellen wel, maar brengen graag, naar het hotel. Al met al heeft dat bijna 1,5 u gekost maar vandaag bij thuiskomst na de excursie door de stad waren ze toch aangekomen in het hotel. Weer 2 echtparen blij want 1 man had al zijn medicijnen in de koffer gestopt. En: dat is het allerdomste wat je kunt doen. Hij was nota bene nog suikerpatient ook.

Het warenhuis GUM, ook op het Rode PleinNa het diner konden we nog even met de groep naar de metro om het Rode Plein verlicht te zien en het beroemde warenhuis GUM. Om 9 u vertrokken en voor 12 u thuis en iedereen al enthousiast

We zitten hier in een heel groot Intourist hotel, gebouwd voor de olympische Spelen van 1980 door de Fransen: dus voor het hotel staat een standbeeldhotel Cosmos in Moskou van Charles de Gaulle: het moet niet gekker worden. Meer dan 3000 bedden hier en wij zitten allemaal op verdieping 22. tegenover het hotel is een groot park met o.a. en monument voor de kosmonauten (hier in het hotel was ooit een groot congres van kosmonauten en het hotel heet ook niet voor niks: Hotel Cosmos.

Vandaag een stadsrondrit door een heel rustig Moskou: 1 mei was op zondag dus iedereen vrij op maandag en dus bijna geen verkeer. Rode Plein - kremlinmuren - Verlosserkerk etc. etc en na de lunch een aantal metrostations bekeken: paleizen voor het volk moesten dat zijn volgens Stalin.

herinnering bevrijding 1945

Ik ga kijken of ik nog wat foto's kan plaatsen en dan komt het vervolg weer een andere keer. Vandaag ook een zonnetje maar wel fris: tussen 10 en 15 graden

groetjes Tonny

1. Hilde:
    2 mei 2011
    En ik weet weer waarom ik altijd alles over 2 koffers/rugzakken wil verspreiden op de heenweg :)

En in Moskou toch een beetje Spaanse sferen? 1 mei is een zondag dus dan vieren we het maandag...

groetjes, Hilde