Het Moorse Erfgoed: Grazalema - Ronda - Jerez de la Frontera

5 juni 2012 - Jerez, Spanje

Dinsdag

We gaan weer een stukje rijden en we blijven op de secundaire weg richting Ronda. Maar voor we de stad aan dekloof bezoeken gaan we eerst de koffiepauze houden in een prachtig bergdorp in de Sierra: Grazalema. In dit plaatsje (een mooi wit dorpje: Pueblo blanco) valt gemiideld de meeste regen maar wij hebben stralen weer en het is ook nog eens marktdag. Eerst naar het plateau voor een mooi uitzicht over het dal en op de misseleeuwse weg dieis blootgelegd langs de rand van de bebouwing. Roofvogels vliegen hoog over op zoek naar voedsel en wij drinken koffie op het terras. Er is ook een prachtige wolwinkel. In de stad is namelijk een dekenfabriek maar tegenwoordig worden er ook prachtige colbertjasjes gemaakt en  picknickdekens etc.

Dan is het tijd voor de rit door het kurkeikenbos. We stoppen bij een hele oude boom waar we zelfs diverse lagen kurk kunnen zien. Die boom mag niet meer mee doen in de productie. Dan naderen we de stad aan de kloof El Tajo: Ronda

We mogen alleen uitstappen bij het busstation en gezamenlijk lopen we naar de oudste arena voor de stierengevechten in Spanje. Plattegronden halen en een blik werpen op de kloof: 160 m diep. Ver van de rand blijven voor mij met een licht gevoel van hoogtevrees.

Het is ook etenstijd en het is nog net te harden op de terrassen in de volle zon, alhoewel overal parasols staan. Het is erg warm deze week, ver boven de 30 graden. Ik ga heerlijk ergens binnen zitten en doe me te goed aan een bordje gebakken ansjovisjes: heerlijk met gemengde salade

De laatste rit voor vandaag gaat langs Arcos de la frontera. We maken even een fotostop (reden om een ijsje te kopen en dan komen we via het racecircuit van Arcos in de stad waar we de komende 2 nachten zullen slapen: Jerez de la frontera

Het hotel (Los Jándalos) is pas een paar jaar oud en zit in de voormalige gebouwen van de sherrybodega Williams and humbert (onze Albert Heijn heeft daar aandelen in geloof ik) Ik krijg een prachtige kamer (soms zit het mee en soms...) met zitje voor de tv - 2 bankjes - een buro en 's avonds krijgen we heerlijk eten. Als tapa vooraf zelfs stukjes gepaneerde vis en later blijkt dat het hondshaai is maar wel lekker (en de Spaanse naam ben ik even vergeten - maar ik heb de haai op de markt ook nog gezien)

De sherrybodega doen we morgen evenals de steden Cádiz en Puerto de Santa maría. Daarover gaat dus het volgende blog

Groeten Tonny