Het Moorse Erfgoed: Gibraltar - Málaga

7 juni 2012 - Málaga, Spanje

Ik ben ondertussen weer thuis van de volgende reis maar er waren problemen met het geleende notebook i.v.m. internet.

Maar hier komt weer een en ander

Donderdag 7 juni.

De voorlaatste dag al weer van de reis. Het gaat allemaal erg vlug als het gezellig is. We zakken vandaag af naar de kust maar onderweg houden we nog een koffiestop. Voor de deur staat een mannetje die heerlijke kersen verkoopt voor weinig. In Nederland bijna niet te betalen voorlopig en hier al volop te koop.

Volgende stop is de Engelse kolonie Gibraltar. We hebben de bagage bij ons dus de bus blijft in Spanje. Met de paspoorten in de hand (en dan wordt er bijna niet gekeken) over de grens en te voet de landingsbaan over van het vliegveld. Uniek en de verkeerslichten gaan gewoon op rood als er een vliegtuig aankomt en dan moet je netjes even wachten.

Eerst tijd voor winkelen (1 slof sigaretten en 1 fles sterke drank mag je meenemen) en eten en dan de rocktour langs de bezienswaardigheden. O.a. Europa point met moskee en prachtig uitzicht op Afrika (de Spaanse kolonie Ceuta ligt tegenover) – het Joodse kerkhof – de gevangenis – prachtig zicht van boven op de doks – druipsteengrot en de apen natuurlijk.

Eind van de tour is aan de grens, dat scheelt een hele wandeling.

Langs de hele Costa del Sol naar het hotel in Mijas (daar waren we de eerste nacht ook al) met nog een korte stop in Marbella voor een bezoekje aan het sinaasappelpleintje met gemeentehuis en de boulevard met beeldjes van Dalí.

Bij aankomst in Mijas een beetje commotie: bijna iedereen verlengt 5 nachten en we krijgen een kamer met een Frans balkon. Nu hadden we de 1e nacht al een prachtige kamer met flink balkon dus dat moest even hersteld worden. Na enige aarzeling vond men dat bij de receptie ook en iedereen kreeg uiteindelijk een mooie kamer met terras zelfs. Alweer iedereen blij!

Vrijdag 8 juni

Vandaag is de laatste dag van de tour en er is geen programma. Ik ga met de liefhebbers toch maar iets doen. Ik ben geen zwembad / strandmens dus de hele dag maar rondhangen is niets voor mij. Dus we gaan naar Malaga.

De bus naar Fuengirola stopt voor het hotel. Het busstation en het treinstation liggen daar vlak naast elkaar. Het gaat allemaal snel. Kaartjes kopen en de trein staat al klaar. Eindpunt van het treintje langs de kust is het centrum van Malaga. Ik maak de mensen een beetje wegwijs in de stad. We lopen naar de kathedraal – drinken wat in de beroemdste bar van de stad: Bar el Pimpi – lopen naar het plein waar Picasso is geboren in 1881 (Plaza Merced) – dan naar de resten van het Romeinse amfitheater – het park en de winkelstraten. Dan een paar uurtjes vrij voor winkelen en eten en vis de overdekte markt van de stad weer terug naar het treintje en de bus.

Rond 5 u in het hotel waar de achterblijvers zitten te wachten met een fles sherry voor een afscheidsborrel. Met 2 dames ga ik terug naar Nederland, de rest blijft tot woensdagmorgen.

Reis 4 zit er op voor mij. Het wordt te warm in Spanje. Volgende reis is naar Schotland. Maar daarover gaat het volgende blog, maar eerst gaan Dirk en ik een weekendje naar Brugge

Groetjes Tonny

1. Joop en Jos Kuijpers:
    9 juli 2012
    Hallo Tonny,
    Dank je wel voor alle reisverslagen "Het Moorse Erfgoed".
    Heel fijn om zo alles chronologisch te hebben bij onze foto's.
    Ik heb voor Joop "De hand van Fatima" gekocht voor zijn verjaardag, dus we kunnen nog veel meer leren over die geschiedenis.
    We blijven je volgen en wie weet mogen we ooit nog eens weer met je reizen!
    Groetjes van Joop en Jos, Uitgeest
  2. Tonny:
    10 juli 2012
    dat zou ik niet erg vinden dus misschien tot ziens!