Het Moorse Erfgoed dag 9 en 10: Gibraltar - Marbella - Mijas

2 mei 2013 - Gibraltar, Gibraltar

2 mei 2013: Gibraltar – Marbella – Mijas

De rondreis nadert zijn einde. De hele groep heeft nog 5 dagen verlenging bijgeboekt maar ik ga morgen naar huis. De laatste dag met de hele groep samen dus en we gaan naar het laatste hotel: THR Mijas in Mijas.

Maar niet voordat we de dag besteden aan een bezoek aan de Engelse kolonie Gibraltar en de mondaine badplaats Marbella.

We hebben de bagage bij ons dus de bus blijft in Spanje aan de grens staan tijdens ons bezoek aan Gibraltar. We hebben geen zin in een strenge controle van al onze spullen en dat is ook helemaal niet nodig. Een bus kan alleen maar rijden naar een parkeerplaats in Gibraltar en de rest van het vervoer gaat met kleine busjes als je de rocktour wilt doen en al het overige kun je te voet afleggen.

je kunt ook met de kabelbaan naar de ape's denIedereen gaat mee met de rocktour en we worden opgehaald aan de grens: het  is dé manier om een goed beeld te krijgen van de Rots van Gibraltar: de kazematten – de kanonnen – de begraafplaats van de Gevallenen van de Slag van Trafalgar (Nelson’s lijk gaat in een vat brandy naar Engeland) – de dokken – de Moskee, betaald door de koning van Saudi Arabië – de meest zuidelijke vuurtoren, vanwaar we een mooi uitzicht hebben over de Straat van Gibraltar en vanwaar we Afrika kunnen zien liggen – de Joode begraafplaats – de nieuwe gevangenis – militair hospitaal – druipsteengrotten etc etc en natuurlijk de apen (Makaken) op een paar plaatsen. Vooral vanaf de hoge plekken hebben we een gigantisch mooi uitzicht over de baai van Algeciras.

Vanaf het hoogste punt dalen we langzaam af naar de stad langs de Grote tunnels (gegraven in W.O. II) – het Arabische kasteel (voorheen de gevangenis) – de het centrale plein in Gibraltarnauwe straatjes – de kerken en synagogen  en we eindigen de tour voor de stadsmuur in het centrum. We hebben nog wat vrije tijd voor belastingvrije aankopen en de lunch. De munteenheid is natuurlijk het Pond Sterling maar overal kun je met euro’s betalen (helaas vaak tegen een zeer ongunstige koers).

We lopen gezamenlijk terug naar de grens en moeten dan te voet de landingsbaan van het vliegveld oversteken!!!! Het is nog vroeg in de middag dus via de kustweg rijden we Marbella binnen. De koning van Saudi Arabië heeft in de stad een kopie van het Witte Huis laten bouwen om in wonen tijdens zijn verblijf aan de kust. Met natuurlijk een privé moskee en ook een deel van het ziekenhuis van de stad was blijkbaar door hem gefinancierd. Heb je altijd een ziekenhuisbed tot je beschikking als je iets overkomt!

We stoppen in het centrum van de stad en wandelen even door wat nauwe straatjes naar het Sinaasappelpleintje met het Gemeentehuis (van de corrupte burgemeesters) en genieten nog even van een drankje aan het strand als we de mooie beeldjes van Salvador Dalí hebben bewonderd op weg daar naar toe.

Aan het eind van de middag rest nog het allerlaatste ritje met onze chauffeur Javier naar het hotel in Mijas – kamers indelen voor de rest van de week – genieten van een buffet en een drankje aan de bar en dan is het voor mij bedtijd. Ik heb afscheid genomen van de groep, voor mij zit het er op.

Zeeland in zicht!3 mei: terugvlucht

Om half 8 kan ik ontbijten – om 8 uur staat er een auto voor het hotel waarmee ik naar het vliegveld wordt vervoerd en na een voorspoedige vlucht (ik heb de beschikking over 2 stoelen) met mooie uitzichten over de hele route land ik rond 2 uur op Schiphol.

De kop is er af, mijn eerste reis van het seizoen zit er op en alles is zeer goed verlopen. Er gaan hopelijk nog vele reizen volgen dit seizoen!!!!!!