Het Moorse erfgoed dag 7:Cádiz - Jerez de la Frontera

30 april 2013 - Jerez, Spanje

30 april 2013: Cádiz – Jerez de la frontera

Nederland is helemaal oranje gekleurd als ik het nieuws mag geloven. Zelfs op de Spaanse tv is het een hot item dat we een troonswisseling hebben. Wij hebben echter een gewone dag in ons reisprogramma en dat gaan we dan ook uitwerken. Natuurlijk hoopt iedereen een Nederlandse zender te kunnen ontvangen als we in het volgende hotel aankomen maar dat weten we nog niet.

We gaan ons namelijk verplaatsen van Sevilla naar de sherrystad: Jerez de la Frontera. Natuurlijk staat een bezoek aan een sherrybodega op het programma maar om al in de ochtend sherry te gaan proeven …..

Dus besluit ik een kleine omweg te maken naar de waarschijnlijk oudste stad in Spanje: Cádiz. Bestaat al meer dan 3.000 jaar en in de prehistorie leefden hier de Tartessiërs. Later kwamen hier Fenicische en Griekse handelskolonies en vervolgens Romeinen – Visigoten – Moren tot de stad werd heroverd door de Christenen in de 13e eeuw. De naam Cádiz komt waarschijnlijk van het Fenicische woord Gadir = fort

Na de ontdekking van de Nieuwe Wereld en de verzanding van de rivier Guadalquivir moest de regeling van de Overzeese handel verhuizen van Sevilla naar Cádiz in 1717. Hiermee kwam de grote bloei voor de stad.  Er is een mooie boulevard en de ligging van de stad doet een beetje denken aan Havanna. (dat is ook de bijnaam van de stad) Aan de rand van de stad liggen scheepswerven – zoutbanken – vissersschepen en de cruiseboten meren aan in de Baai.

zomaar een straatje in CádizWij maken een ritje langs het water en stappen uit bij een groot park. Vanaf hier gaan we wandelen en koffiepauze houden. Vele kaarsrechte straatjes, op de hoeken vaak een restant van een kanon als “ Amsterdammertje”, kleine winkeltjes etc. Vele gebouwen zijn nog de oude koopmanswoningen van 4 verdiepingen en de meesten hadden een uitkijktoren om de bewegingen op zee in de gaten te houden zoals de Torre Tavira (nu met een Camera Obscura).

We zien het Teatro Manuel de Falla (Spaans componiste en hier geboren) – de arena voor de stierengevechten en we brengen natuurlijk een bezoek aan de overdekte markt.

Vooral de viskramen zijn interessant om te zien. Hele verse vis (hoe kan het ook deze heten puntas rojas (rode punten)anders zo dicht aan zee) en heel veel soorten die ik in Nederland nooit zie (hondshaai – punta roja etc) Een kraam heeft een tonijn liggen van meer dan 120 kilo: zeg maar hoe groot het stuk is dat ik er af moet snijden….. Natuurlijk ligt er ook groente en fruit.

Op het plein voor de kathedraal zijn een aantal terrassen en de zon schijnt dus tijd voor koffie dus en wat vrije tijd.

De bus wacht op ons bij de haven en de lunch is gepland in Jerez de la Frontera:Gonzalez Byass / Tío pepe de stad van de sherry en de paarden (en de Moto GP a.s. weekend) en we kunnen uitstappen bij het Alcazar, vlakbij de bodega van Gonzalez Byass (Tío Pepe). Dit zijn 2 vliegen in 1 klap. We zijn vlak bij een plein waar we heerlijk buiten kunnen eten en we kunnen te voet naar de Bodega waar we een afspraak hebben om 3 uur.

We krijgen een rondleiding in het Nederlands – een film in het Nederlands over het ontstaan van de bodega en natuurlijk proeven we 2 soorten sherry.

en bij aankomst in het hotel allemaal een oranjebitterHet is al over vijven als we de bus instappen voor de korte rit naar het hotel (Los Jándalos, in een pand dat was van het bedrijf Sandeman) waar tot groot genoegen van iedereen een Belgisch/Nederlandse zender is zodat we kunnen kijken naar een samenvatting van de feestelijkheden. Maar eerst bij aankomst toosten we met een glaasje Oranjebitter (door mij meegenomen van thuis) op onze nieuwe koning Willem Alexander en koningin Máxima