Het Moorse erfgoed dag 5: Cabra - Córdoba - Sevilla

28 april 2013 - Sevilla, Spanje

28 april 2013: Cabra – Córdoba – Sevilla

Na een uitvoerig ontbijt stappen we rond 9 uur weer allemaal in de bus. Het is een korte rit naar Córdoba en onderweg is de lucht zeer dreigend. Het is veel te koud voor de tijd van het jaar en onderweg barst ook nog eens een bui los.

Moskee met kathedraal aan de overkant van de GuadalquivirGelukkig is het droog (en het zal ook droog blijven vandaag) als we aankomen bij de Romeinse brug van de stad aan de rivier Guadalquivir. Tijd voor eerst een technische stop: de toiletten van het hotel aan de overkant en gelijk ook de fotostop voor de moskee aan de overkant.

We gaan eerst wandelen over de brug, halen plattegronden bij de VVV en daarnaast is een bar om koffie te drinken. Dan loop ik eerst naar een steegje (pañuelo) waar verscholen een fonteintje staat: drink hiervan en je zult nog een keer terugkomen. Iedereen neemt een slok en ook ik want ik weet al wanneer ik terugkom (begin juni)

Dan de wandeling door de voormalige Joodse wijk van de stad: bloemenstraatje – (nieuw) museum met schilderijen van oude technieken van Córdoba: leerbewerken met goud, zilver etc en allemaal even prachtig. Een lokale kunstenaar is 50 jaar bezig geweest om de oude technieken weer tot leven te brengen en het resultaat isde Joodse dichter Maimonides schitterend: een bezoekje waard – het huis van de “indiano” vlakbij de stadspoort waar het standbeeld van Seneca staat, de Romeinse filosoof die hier is geboren – de enig overgebleven synagoge van de stad – een mudejar (Moorse invloed) kapel – patio’s - het standbeeld van de Joodse filosoof Maimonides etc. etc.

Dan is het lunchtijd en ik ga met een aantal menen tapas eten in mijn favoriete eethuis: bodegasmezquita achter de Moskee. Patatas al alioli – boquerones fritos – berenjenas fritos en een flesje water en ik kan er weer een paar uur tegen.

Het is zondag en dan is de Moskee een groot deel van de ochtend gesloten. We kunnen pas om half 3 naar binnen en ook deze groep verbaast zich over zoveel moois dat er al meer dan 1000 jaar staat. Ik wijs ze o.a op de mozaïekvloer van de honderden bogen in de voormalige grootste moskee van west-Europaoude kerk San Vicente (onder een glazen plaat op de vloer) – de wenspaal (zo uitgesleten dat er plexiglas om heen zit) – de pilaren van albast (oriëntatiepunt voor blinden recht voor de gebedsrichting?) – op een pilaar heeft een gevangene met zijn nagel Christus aan het kruis uitgekrast (zegt de overlevering) –de Mihrab – de eerste Christelijke kapellen etc. etc.

Om 4 uur gaan we richting Sevilla waar ik altijd eerst naar Parque Maria Luisa rijd om vervolgens door het park te lopen naar de Plaza de España. Het hele complex is aangelegd voor de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929. Onze verbazing is groot als het hek dicht is! Een klein hekje even verderop is wel open dus we stappen uit en gaan naar binnen: er loopt helemaal niemand in het park en als we op de Plaza de España aankomen zien we overal mensen achter de gesloten hekken staan en wij zijn bijna als enigen binnen het complex. En beetje unheimisch staan we daar en we horen van 2 anderen die binnen lopen dat het park gesloten is vanwege de harde wind. Bovendien is de lucht bijna zwart en het begint te regenen. Goede reden om terug te lopen naar de bus en richting hotel te rijden.

Later hoor ik zelfs van collega Maurits dat hij die dag in Ronda een bui natte sneeuw te verduren heeft gehad, en dat op 28 april! Het kan verkeren!!!!