Het Moorse erfgoed, dag 3: Granada

26 april 2013 - Granada, Spanje

26 april 2013: Granada

Het programma in Granada is altijd afhankelijk van de entrée in de paleizen van het Alhambra. De tuinen (Generalife) en het Alcazaba kunnen de hele dag bezocht worden met je kaartje maar om gedrang te voorkomen in het Moorse paleis mogen er elk half uur maar een bepaald aantal mensen naar binnen en dat wordt dan ook weer in stukjes gehakt van 5 minuten.

Onze tijd is om half 11 dus mijn groep begint om 9 uur, onder leiding van gids Maarten, met de tuinen. Sinds een paar jaar moet iedereen verplicht een oortje in en via een zendertje hoeft de gids alleen nog maar zacht te praten. Scheelt heel veel hinder in de diverse zalen.

plattegrond AlhambraEr is deze keer geen kaartje voor mij dus heb ik tijd om me op andere dingen te richten rondom het Alhambra waar ik normaal niet aan toe kom.

Ik moet vanaf het hoogste punt van het complex buitenom en zie een zijweg die onder de verbindingsbrug loopt van de tuinen naar de paleizen. De weg blijkt van de Alhambraheuvel helemaal door te lopen naar de rivier en naar de Albaicín heuvel. Dat is een beetje uit de richting dus ik draai maar om.

Ik zie een vreemd geplaatst kamertje op het dak van een huis: rare plek voor een laten we een dakkapel plaatsen!!!dakkapel”. Via een poort kom ik het complex weer binnen waar een aantal huizen staan – het voormalig klooster, nu parador (staatshotel) –een hostal met mooie binnentuin (tijd voor een kopje koffie) – een aantal winkels – de voormalige moskee, nu kerk – restanten van de baden van de moskee.

Dan kom ik de groep weer tegen en we bezoeken samen het paleis van Carlos V – houden even pauze voor toilet, kaarten kopen en koffie drinken en dan vertrekt de groep de paleizen in. Kan ik weer even op onderzoek uit om later met de groep, als blaadjes zijn in de vorm van een hartje, vandaar: liefdesboomde gids klaar is, nog wat aanvulling te geven. Op het plein voor  het Alcazaba staat een prachtige boom: Judasboom of in de volksmond  liefdesboom. Maar Judas is een verbastering van Judea, via het Frans oit verkeerd vertaal. Liefdesboom in de volksmond want de blaadjes hebben de vorm van een hartje.

Dus als we afscheid hebben genomen van Maarten gaan we even de kerk in en daarna beklimmen we de torens van het Alcazaba (een paar gaan niet mee klimmen dus ik mag op een kaartje van een ander mee). Het is  heel helder weeruitzicht op de wijk Albaicín  dus we kunnen heel ver kijken: het centrum met de kathedraal – de Sacromonteheuvel waar de grotwoningen zijn van de zigeuners – de Albaicínheuvel met het terras voor de kerk van San Nicolas (daar zullen we morgenvroeg staan)

Ons hotel staat midden in het centrum dus we lopen via het park naar beneden enwe staan in een mum van tijd op de Plaza Nueva. Het is lunchtijd dus we nemen afscheid van elkaar. Iedereen weet al de weg in de stad na de wandeling van gisteren en ze kunnen zelf bepalen hoe ze de middag gaan invullen: winkelen – kathedraal en/of Koninklijke kapel bezoeken –wat rusten etc.

Om 7 uur gaan we eten want het merendeel gaat mee naar de flamencoshow in het Albaicín. We worden opgehaald en na afloop van de show ook weer teruggebracht. Moe en voldaan naar de kamer ondanks dat het nog erg druk is op straat: het weekend begint, maar ik hou het voor gezien. Morgen is er weer een dag!