Het Moorse erfgoed 19 mei 2014

19 mei 2014 - Sevilla, Spanje

19 mei 2014: Sevilla

Patio Alcazar sevillaWe hebben vandaag de hele dag om Sevilla te verkennen. Met stadsgids Toine hebben we afgesproken bij de kassa van het Alcázar. Iedereen moet weer eens in dezelfde rij (groep / individueel) dus hij heeft al voor ons een plaatsje vrij gehouden zodat we meteen de entrees kunnen kopen. 65+ moet namelijk voor  korting het paspoort laten zien. Iedereen wil natuurlijk naar binnen en Toine geeft een prachtige rondleiding door diverse ruimtes. Aangekomen bij de tuinen is er tijd voor koffie en een rondje door de mooi aangelegde tuin.

Via de wijk Santa Cruz (voormalige Joodse wijk) komen we bij de kathedraal. Die de kathedraal van Sevilla in Guinness book of recordsstaat in het Guinness Book of records omdat het de grootste Gotische kerk ter wereld is. Hoofdaltaar – sacristie – graf van Columbus – doopkapel etc. etc. Alles komt aan bod en na afloop ga ik met een aantal mensen (zoals gewoonlijk) de 34 schuine hellingen omhoog van de Giralda (klokkentoren) voor een prachtig uitzicht over de stad.

Dan natuurlijk tapa- tijd (paella -  huevo al nido – water) en om 3 uur ga ik met een groot deel van de groep op weg naar Metropol Parasol: de grootste houten constructie ter wereld op Plaza de la Encarnación. Dat is al op de route naar ons hotel. Er moest daar een ondergrondse parkeergarage komen en een nieuw marktgebouw. Ze vonden echter een deel van een Romeinse zicht op Sevilla vanaf metropol parasolwijk en de  opgravingen zorgden voor oponthoud. De garage kwam er nooit maar wel een grote soort paddenstoel met  loopgalerij voor prachtige vergezichten over de stad. We zien zelfs ons hotel liggen. Sinds dit jaar is de entree geen 1,50 € (lift) maar 3 €. En daarvoor krijgen we boven een gratis drankje op het terras. Zo krijgt de bar ook klanten tenminste.

Rond 5 uur zijn we terug bij het hotel: zwembad – rust – drankje, voor elk wat wils.

Ik ga eindelijk weer eens een kijkje nemen in de kerk van La Macarena, een De Maagd la Macarena in haar baldakijnberoemd Mariabeeld. Zij gaat elk jaar op donderdag in de Goede Week in processie naar buiten. Echter, normaal staat ze achter het hoofdltaar maar nu bevindt ze zich in vol ornaat ervoor in haar prachtige zilveren baldakijn. Precies 50 jaar geleden werd ze gekroond en daarom mag ze a.s. zaterdag in processie naar de kathedraal. Hebben we weer eens mooi meegenomen.

Vlak voor het avondeten komt de mevrouw met het zere been naar me toe. Het rode branderige gevoel is weer terug. We lopen naar de apotheek aan de overkant en daar wordt aangeraden dat er een dokter naar kijkt. Het universiteitsziekenhuis is schuin tegenover het hotel. Snel maar even eten dan en op weg naar de Eerste Hulp. We melden ons aan om kwart over 9 en dan begint het lange wachten en wachten en mensen kijken en wachten….

Om half 1 ’s nachts zijn we eindelijk aan de beurt. Een dokter bekijkt het been en besluit dat er een antibiotica kuur moet worden gevolgd. “Ga maar met dit recept naar een dienstdoende apotheek ergens in de stad” zegt hij. En ik: “ja maar, om 1 uur in de nacht? Om 9 u vertrek met de groep en dan met de patiënt nog op en neer met taxi's?  Hij heeft compassie met ons en haalt de eerste pil van de kuur ergens vandaan (mag eigenlijk niet zegt hij, maar ik zal niks verklappen)

Dus zijn we om 1 uur terug in het hotel. Kort nachtje volgt maar ook dat hoort bij het werk

Morgen naar Cádiz – Puerto de Santa María – Jerez de la Frontera