Het Moorse erfgoed 14 – 15 mei 2014

15 mei 2014 - Granada, Spanje

15 mei: Malaga – Nerja – Pampaneira – Granada

Een beetje korte nacht maar om 8 u ben ik in de ontbijtzaal om 44 handen te schudden van de nieuwe groep. De meesten zitten al aan het ontbijt en vanuit mijn plekje bij de deur kan ik de nieuwkomers in de gaten houden. De groep kent elkaar natuurlijk al want die is gisteren aangekomen en begeleid door Anneke omdat ik mijn andere reis nog moest afronden in Toledo – Madrid en daarna nog met de chauffeur terug mest naar Malaga.

San Isidro, NerjaWe vertrekken met een volle bus langs de kust  om koffiepauze te houden in Nerja. 15 mei is de dag van de patroonheilige San Isidro en bij de kerk staat al een kar klaar om na de mis het beeld van de heilige in processie door de stad te dragen richting de druipsteengrotten. Op strategische punten zitten zelfs al mensen om de stoet te kunnen zien langskomen.

Bij Motril gaan we het binnenland in, vi een groot stuwmeer en dan richting de bergen, richting Orgiva en de Alpujarras (zuidflank Sierra Nevada waar vroeger de Moren naar toe zijn verdreven na de verovering van Granada door de christenen. We slingeren over een mooie weg naar boven en houden de lunchpauze in Pampaneira. Het is prachtig weer en iedereen zit heerlijkPampaneira, bergdorp in de Alpujarras op de diverse terrassen te eten.

Dan weer dezelfde weg terug naar Orgiva (er is maar 1 route) en via Lanjarón (bronwater en spa- badplaats) naar het hotel in Granada.

Omdat de kaartjes voor het Alhambra morgenmiddag laat zijn, gaan we vanavond naar de flamencoshow bij de Mirador san Cristobal. Het is erg druk bij de shows en we moeten even wachten. Daarom gaat er een meisje met ons een wandeling Flamenco show bij Mirador San Cristóbalmaken door de wijk Albaicín voor het uitzicht  op een verlicht Alhambra. Daarna een mooie show en rond 12 u terug in het hotel. Lange dag vandaag

Morgen de hele dag Granada