Het Moorse Erfgoed 3 - 12 sept. 2014. Dag 3

5 september 2014 - Granada, Spanje

5 sept. 2014: Granada

Het hele programma van Granada hangt altijd af van het bezoek  / de toegangstijd van het Alhambra, het Moorse paleis. Met 6 miljoen bezoekers per jaar moet alles in stukjes worden gedeeld van een half uur voor het bezoek.

oud kerkje San NicolásWij hebben vandaag avondbezoek (om 10 u) en de tuinen morgenvroeg. Dus hebben we tijd genoeg voor de stad vandaag. Dus gaan we om half 10 met de bus weer naar het Albaicín en stappen we uit bij de mirador San Cristobal (net als gisteren bij de flamenco). Van hieruit gaan we lopen door de oude wijk (Al Baicín = Baeza, de vluchtelingen streken hier ooit neer uit de heroverde stad Baeza) langs de markt – door de oude stadspoort – via het verlaten kerkje San Nicolás naar het plein met dezelfde naam waar de nieuwe kerk staat gewijd aan deze bisschop.

Hier hebben we een mooi uitzicht op het Alhambra en genieten we van een kopje afdalend door Albaicin: zicht op Alhambrakoffie. Dan kris kras afdalend door de oude wijk naar het centrum door de smalle straatjes en steegjes met vele trapstraatjes. Eenmaal beneden lopen we via het standbeeld van koningin Isabel en Columbus (hij krijgt toestemming om naar de oost te reizen via de west  om zo de Nieuwe wereld te ontdekken) En natuurlijk staat de koninklijke kapel op het programma waar de Kath. Koningen begraven liggen samen met hun dochter Johanna de Waanzinnige en haar man Filips de Schone.

Avondbezoek AlhambraDe middag is vrij want vanavond hebben we het bezoek aan het Moors paleis: Alhambra. Vanwege de vele bezoekers moeten groepen regelmatig naar de avondopenstelling en ook wij deze keer. Het heeft wel wat om in het donker door de prachtige ruimtes te lopen. We gaan er met de bus heen en na afloop te voet terug naar het hotel (alsmaar dalend) Uiteindelijk zijn we om middernacht in het hotel: een goed bestede dag