Maria op handen gedragen: Duvelhok, Tilburg

23 oktober 2014 - Tilburg, Nederland

Duvelhok, Tilburg: expositie Maria op handen gedragen.

Duvelhok in TilburgTilburg werd in 1944 bevrijd van de Duitsers. De inwoners hadden elkaar beloofd een kapel op te richten, gewijd aan Maria, als de stad gespaard zou blijven van vernielingen. Aldus geschiedde. Er kwam eerst een tijdelijke kapel in de zomerstraat maar in 1964 werd de kapel ingewijd aan de Kapelhof 6 in Tilburg met de naam O.L.Vrouw ter Nood

Ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan zijn er in Tilburg 2 tentoonstellingen: de eerste in Park 013 (Wilhelminapark) t/m 16 nov. en heeft de titel Maria Hemels Blauw.

De tweede expositie is in Duvelhok, St. Josephstraat 133 in Tilburg over de geschiedenis van de Mariaverering in Tilburg.

Deze laatste heeft de naam gekregen: Maria op handen gedragen en duurt tot/met zondag 2 nov.

Hier ben ik vorige week een kijkje gaan nemen om verschillende redenen. Mijn en zijn tastbare herinneringenzwager Ton, man van mijn jongste zus, gaat al sinds mensenheugenis elk jaar als vrijwilliger mee naar Lourdes om de zieken te begeleiden. Al sinds de tijd dat hij werkte bij de Ziekenfonds houdt hij dat nog steeds vol en met een groot enthousiasme.

Op de expositie is een tekst te lezen over zijn beweegredenen en ook heeft hij allerlei tastbare herinneringen aan zijn vele reizen naar Lourdes in bruikleen gegeven.

De tweede reden is nog persoonlijker:

Moeder EgbertsMijn moeder (in Tilburg zeggen we altijd: ons moeder) droeg ook Maria op handen. Haar grootste wens in haar leven was om 1 keer naar Lourdes te gaan en die wens is gelukkig ook in vervulling gegaan. Samen met mijn vader is ze daar heen geweest en dat heeft haar heel goed gedaan.

Wij, kinderen en aanhang, hebben de laatste jaren van haar leven over de hele wereld kaarten en foto’s verzameld van Maria: beelden in de kerk – beelden op straat – schilderijen etc. etc.

Op het laatst had ze er zoveel dat mijn oudste zus ze is gaan verzamelen in "onze" Mariaboekjes voor "ons" moeder Egbertsboekjes. Achter elke kaart / foto stond ook waar het was gekocht / gefotografeerd.

En wat voor ons zeer bijzonder is: 2 van deze boekjes staan tentoongesteld op de expositie Maria op handen gedragen met en verklaring ernaast: de mariaboekjes van moeder Egberts.

Mooi om te zien dat zo iets na haar dood nog voortleeft.

Het is zelfs zo sterk dat mijn moeder is gestorven (ze was 91) op het moment dat ik, aan het werk als reisleidster, foto’s aan het maken was van vele Maria’s in de Hermitage van St. Petersburg. Toeval bestaat niet!?

en wat mijn zus net aandraagt als reactie: Ton, mijn zwager was dus in Lourdes op die bewuste dag!!!!

Mijn volgende blog gaat waarschijnlijk over ons zussenweekend. 7 nov. ga ik met zussen en schoonzus (1 kan helaas niet mee) al voor de 30e keer een weekend weg en elke 5 jaar is dat 2 nachten naar het buitenland. De overige 4 jaar brengen we altijd 1 nacht door in een stad in Nederland.

Onze bestemming is Valencia!!! Al heel lang geleden ben ik daar voor het laatst geweest dus ik heb er reuze zin in!!!!

1. Annemie:
    27 oktober 2014
    Nog meer toeval? Toen moeder stierf was Ton in Lourdes!!
  2. Tonny:
    28 oktober 2014
    Annemie: heb het bij het blog vermeld. was ik vergeten!!!!