Weer de lucht in!!!

3 mei 2014 - Waalwijk, Nederland

Weer de lucht in! 5 mei 2014

Het was wel lang erg stil op dit blog maar het moet er maar weer eens van komen Iedereen die zin heeft kan mij de volgende weken weer gaan volgen op het blog via: tonnyopreis.

a.s. Maandag 5 mei mag ik weer de eerste reis gaan begeleiden als reisleidster bij De Jong Intra Vakanties en een aantal reizen staan voor mij als vast.

5 – 14 mei: Zoals gezegd dus, vertrek ik maandag vanaf vliegveld Rotterdam met de groep mee naar Madrid. De reis die ik ga maken: Noord-Spanje en de Picos de Europa . Vorig jaar heb ik 3 x ongeveer dezelfde reis begeleid maar dit jaar heb ik logo van Madrid: de beer die eet van de madroñoboomeen paar veranderingen kunnen doorvoeren.  Na Madrid bezoeken we o.a Burgos – San Sebastián – Guernica – Bilbao – Santillana del Mar – León – Salamanca – Avila – Toledo. En helemaal nieuw dit jaar is de tocht door de Picos de Europa van de noordkust naar León dwars door de bergen. Ik heb deze tocht nog nooit gemaakt en ik heb een prachtige route gevonden. Volgens de lokale VVV’s kan de bus over die weg rijden zonder al te veel problemen (wel wat bochtenwerk). Blijft altijd spannend om zo’n rit voor de eerste keer te rijden!

Als deze 10daagse reis eindigt breng ik mijn groep naar het vliegveld van Madrid en rijd ik meteen door met de chauffeur naar zijn thuisbasis Málaga om de volgende ochtend  een rondreis door Andalusië te maken:

Al Andalus, het Moorse Erfgoed 14 – 23 mei: Met een grote groep bezoek ik Malaga – Alpujarras (zuidflank Sierra Nevada) – Granada – Cabra – Córdoba – straatje bij de stadspoort van de Joodse wijkSevilla – Cádiz – Puerto de Santa María – Jerez de la Frontera – Vejer de la frontera – Tarifa – Algeciras – Gibraltar – Marbella – Mijas. Als een deel van de groep hier in Mijas nog heerlijk 5 dagen blijft luieren, keer ik met de overigen terug naar Amsterdam.

Heb ik net tijd om een weekendje te wassen - te strijken – koffer inpakken – bijpraten met het thuisfront, want

26 mei – 4 juni: Ga ik de reis door Noord-Spanje en de Picos de Europa opnieuw maken, ook weer met een grote groep. Maar dan ben ik bekend met wat wel en wat niet kan met een grote touringcar.

De Pinksterdagen ben ik dit jaar thuis (komt goed uit want dochter en kleinzoon zijn in die week jarig) en daarna mag ik weer een nieuwe reis voor de eerste keer gaan begeleiden maar dit keer met de bus vanuit Nederland vertrekkend:

14 – 30 juni: Passie in het noorden van Spanje en Portugal

Via de westkant van Frankrijk komen we op Spaans grondgebied aan in San Sebastián. Daarna volgen we de noordkust  richting Gijón – Lugo naar Santiago de Compostela. Hier bezoeken we natuurlijk de kathedraal en wonen we de pelgrimsmis bij. Daarna via de westkust richting Porto en daar brengen we een bezoek aan een aantal belangrijke plaatsen, zoals Coimbra – Batalha – Obidos – Lissabon – Evora. We komen dan Spanje weer binnen in het prachtige in de binnenstad alle straatborden in tegelvormExtremadura: Mérida – Trujillo –Guadalupe en vandaar rijden we naar Madrid voor een 2 daags bezoek. Dan via Zaragoza naar Tossa de Mar voor een dagje rust aan de kust om dan weer door Frankrijk aan te komen in Breda.

Dus ik ben weer een tijdje heerlijk druk tot eind juni. Wat de reiswereld mij daarna brengt is op dit moment nog onzeker. Maar: voor diegenen die enthousiast zijn geworden, zeker op de laatste reis zijn nog plaatsen beschikbaar. Misschien zie ik een van jullie daar, of anders op een andere reis. Ik heb al vaker mensen voor de 2e maal in mijn gezelschap gehad en ook hoor ik soms van mensen in mijn groep: ben jij die Tonny van Tonnyopreis? Inderdaad, dat ben ik.

Ik ga proberen vanaf maandag (bijna) elke dag een stukje te schrijven. Soms van een bepaalde stad, soms van een bepaald gebouw – museum – hotel o.i.d.

Ik wens jullie veel leesplezier en reacties zijn altijd meer dan welkom

Tonny Egberts

1. Annemie:
    3 mei 2014
    veel plezier en succes op je reizen!!
  2. Anja van der Wegen:
    3 mei 2014
    Veel reis plezier Tonny . Jammer dat je niet op Noord Ierland zit had het leuk gevonden je weer als reisleidster te hebben Groetjes
  3. Ans van Kessel:
    3 mei 2014
    Dat is een volle mei-maand. Veel reisplezier weer!
  4. Hilde:
    4 mei 2014
    Mooie reizen met veel Spaanse zon en gezellige groepen toegewenst!
    Ik ben nu al benieuwd naar de foto's en verhalen uit de Picos - ik vond ze prachtig toen we er een aantal jaren geleden een paar dagen waren.
  5. Hennie de Zoete:
    Hoi Tony
    Fijn om te horen dat je weer onze reisleidster bent op de rondreis van 26 mei tot en met 4 juni a.s. Het is een grote groep ben benieuwd uit hoeveel personen die groep bestaat. We kijken er met veel plezier naar uit en zullen je reisverslagen met nieuwsgierigheid volgen.
    Groet Leen en Hennie
  6. Bert rutgrink:
    4 mei 2014
    hallo Tonny, veel plezier met al je reizen naar Spanje. Wij zullen het zo te zien zonder jou moeten doen, gaan 2 juni de 10 daagse rondreis Keltisch Galicië en Noord-Portugal doen, verheugen ons op Santiago de Compostela!
    Groetjes Annemarie& Bert
  7. Hanneke Lindenburg:
    6 mei 2014
    Hallo Tonny,
    Je hebt gewoon Spaans bloed! Ik ga je volgen op je blog. Eens heb je ons een weekend begeleid toen we naar Madrid gingen, maar dat is inmiddels weer een paar jaartjes terug. Wij denken er nog vaak aan terug, want je hebt echt je best Erdam om er een geweldig weekend van te. Maken! Inmiddels zijn wij meer is ES dan in NL. Heel veel mooi weer en plezier toegewenst!