De laatste dagen in Schotland

17 augustus 2011 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Op Skye konden we 's morgens nog even naar de hoofdstad Portree. Helaas op de heenweg regen en weinig zicht maar op de terugweg klaarde de lucht een beetje op en konden we zelfs een stop maken bij een mooie waterval. Nu dus de brug over naar het vasteland en de lunchstop gehouden bij het meest gefotografeerde kasteel van Schotland: Eilean Donan Castle. Vandaar richting Fort william en eerst nog een stop bij de andere sluizen van het caledonian canal: Neptune's staircase. Tot onze verrassing horen we ook de fluit van de stoomtrein en die passeert kort daarop de spoorbrug bij de sluizen: Het is de stoomtrein die gebruikt is voor de Harrie Potterfilms. De speciale brug (ook uit de film) hadden we gisteren al gezien bij het monument van Glenfinnan.

Daarna vrije tijd in Fort william en dan naar het hotel bij Appin, mooi gelegen met uitzicht op een loch dammetje bouwenmaar wel overal ver vandaan. Hier heeft de crew van de harrie Potterfilms zelfs meerdere malen gelogeerd en er is zelfs een Bollywoodfilm opgenomen (de eigenaar komt uit India). Na het diner zijn we met een aantal mensen gaan wandelen naar het loch.

De volgende dag de excursie naar Mull en Iona. Op dit laatste eiland is de bekering begonnen van de Picten, de oorspronkelijke bewoners door missionarissen o.l.v. Columba uit Ierland. Hier hadden we eindelijk prachtig weer en hebben Luca en ik heerlijk gepicknickt in de ruine van het nonnenklooster, nu een mooi tuintje.

En dan de voorlaatste dag door de Trossachs - Falkirk wheel (botenlift, heel bijzonder - foto's staan in een vorig blog) - bruggen bij Queensferry en naar het nieuwe hotel bij het vliegveld van Edinburgh. Mooie kamers en lekker eten en heerlijk slapen in een kingsize bed. Dan de volgendelaatste hotelkamerochtend nog een kort ritje door Princesstreet - fotostop bij Holyrood House en een stukje Royal mile en dan heeft iedereen nog even de tijd om de rest van de  royal mile te bezoeken en het kasteel waar de taptoe op dat moment plaatsvond.

Om 11.15 u is het dan vertrekken naar het vliegveld c.q ferryterminal met nog een lunchstop in Jedburgh en een fotostop aan de Engels - Schotse grens en dan moeten we echt afscheid gaan nemen van de helft van de groep die naar huis gaat met het vliegtuig. Wij rijden door naar de ferry, krijgen nog een heerlijk buffet en we gaan op tijd slapen.

en alweer op de boot op weg naar IJmuidenhelaas zit de reis er weer op. Luca is een voorbeeldig kind geweest. Hij heeft heel erg goed geholpen: sleutels ophalen en inleveren - bij elke stop de mensen tellen - streepjes zetten bij de dranklijst etc. 14 dagen lijkt lang maar het is ook zo weer voorbij. Bedankt voor de gezelligheid Luca en het was heel leuk om je er bij te hebben. Ook de andere mensen van de groep waren vol lof over Luca en zijn gedrag. Maar hij was dus al vaker meegeweest en wist al hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Woensdag 17  aug. waren we thuis. Ik had 3 dagen om bij te komen en weer in te pakken. Nu ik dit schrijf zit ik namelijk alweer in Verona: 5 dagen Verona - Venetie - gardameer - opera. Hierover later meer. Ja, soms ben ik echt te benijden denk ik en ik heb het nog steeds erg naar mijn zin in mijn zomerbaan. Helaas is die al weer bijna afgelopen voor dit seizoen maar deze reis is gelukkig nog niet de laatste: er komen er nog 2 na deze!!!!