Kras: Hart van Spanje 8 daagse reis 11 – 18 april 2019 (1)

11 april 2019 - Carranque, Spanje

Dag 1:  vlucht Amsterdam – Madrid

Ik ben een paar dagen thuis geweest om te wassen – te strijken – in te pakken etc. en vandaag is het weer zeer vroeg dag. We vliegen vandaag naar Madrid en aangezien de vlucht al vertrekt om 7 uur (KLM) gaat de wekker even na 03.00 u!! Gelukkig staat alles gepakt en na een kopje koffie vertrekken we naar Schiphol. Nog pikkedonker natuurlijk maar niet druk op de weg. Koffer labelen (moet je tegenwoordig zelf doen) en langs de beveiliging en dan begint het lange wachten. De vlucht is volledig volgeboekt en overal vragen ze aan passagiers of ze vrijwillig hun cabinekoffertje onderin willen zetten. Een aantal doen dat ook en die van mij is al gelabeld en weg.

Om 07.00 u vliegen vandaagEerste stop in Madrid: plaza de Ventas =  Arena voor de stieren gevechtenPlaza de Ventas

Zonder vertraging komen we aan in Madrid – even wachten op de koffers (gaat heel snel) – de gasten vinden die met mij mee gaan (20 deze keer) en dan naar de bus. Onderweg in de hal haal ik voor iedereen een plattegrond van de stad want we gaan natuurlijk niet meteen naar het hotel. Isidoro is deze reis onze chauffeur en we rijden eerst naar de stierenarena van Madrid: Plaza de toros Las Ventas voor wat foto’s – natuurlijk koffie in een barretje en in de arena is nog een klein (gratis) museum over stierengevechten.

Via de Alcalastraat komen we bij Plaza Cibeles (bank van Spanje – gemeentehuis, vroeger het postkantoor) – Paseo del Prado met museum Thyssen en bij Plaza de Neptuno stappen we uit de bus. Een groot deel van het centrum is namelijk tegenwoordig gesloten voor touringcars en auto’s die er niets te zoeken hebben. Dus gaan we wandelen langs het gebouw van de 2e kamer (Las Cortes) – Puerta del Sol met kilometertegel 0 (onze afspreekplek voor straks) – Plaza mayor.

Plaza Mayorde koetsen gaan ambassadeurs ophalenIMG_20190411_121311chocolate con churros

Hier op het plein zien we ineens politie – ruiters in prachtige kledij en 2 koetsen. Ik vraag natuurlijk aan een agent wat er aan de hand is: een paar ambassadeurs gaan opgehaald worden bij het ministerie van Buitenlandse Zaken en met veel vertoon naar het koninklijk paleis vervoerd om hun geloofsbrieven te overhandigen aan de koning. Wij lopen verder naar de Mercado San Miguel waar vele winkeltjes de lekkerste dingen verkopen die je aan een aantal statafels kunt nuttigen en als we op weg gaan naar de kathedraal komen we de koetsen tegen met deze keer de ambassadeurs er in.

kathedraal AlmudenaLa Almudenakathedraal is ingewijd in de jaren '90de ambassadeur in de koetsde koning is in het paleis: de rechtse vlag (de koninklijke) wappert naast de Spaanse vlag

We brengen een bezoek aan de kathedraal – laat zien waar het koninklijk paleis is (dicht natuurlijk vandaag) en dan is er vrije tijd voor wandelen – lunchen – terrasje etc. tot half 4 en stipt op die tijd staat de groep bij kilometer tegel 0 en lopen we gezamenlijk naar Plaza Neptuno. De bus staat er al als we aankomen.

Ons hotel voor de komende 2 nachten is in Carranque, precies tussen Madrid en Toledo in. We zijn toe aan een paar uurtjes rust want iedereen was zeer vroeg op vandaag. Morgen bezoeken we Toledo