Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 6 - 2e vervolg

27 december 2014 - Icod de los Vinos, Spanje

27 december 2014:  Garachico – Icod de los vinos

GarachicoNa de lunch rijden we verder naar een volgend prachtig uitzichtpunt.  Hier gaan we koffie drinken (met heerlijke chocoladetaart) in een restaurant, gerund door een jonge Belg. We kijken hier vanaf een mooi terras op Garachico, een stadje aan de voet van een meer dan 500 m hoge klif (waar wij dus zijn en aan kant zien we ook nog een weg omhoog rijden naar een klif). Vroeger was het een belangrijke uitvoerhaven van de Malvasía wijnen en andere lokale producten die werden geëxporteerd naar Europa en de Verenigde Staten. De stad is gesticht in de 16e eeuw door kooplieden uit Genua en later kwamen hier ook de suikerplantages.

Echter, in 1706 is er een grote uitbarsting van de volcan negro en de lavastromen rotseilandjes van na de laatste vulkaanuitbarstingmaken de haven onbruikbaar. Het stadje dommelde in en herrijst nu langzaam uit zijn slaap. Oude gebouwen die net buiten de lavastromen lagen worden nu gerestaureerd en de rest van het stadje is herbouwd na de uitbarsting. Elke winter schijnt het hier goed te stormen en vooral bij eb beuken de golven op de kust. Mooi uitzicht hebben we hier ook over de kust richting ons hotel.

over de hele oude weg naar het centrum van IcodLaatste stop van de rit vandaag is de stad Icod de los vinos. Het prachtige stadje ligt midden in de wijnstreek. We stappen vlak voor het stadje uit en maken een leuke wandeling over de oude straatjes op weg naar het centrum. Een beetje moeilijk lopen voor 1 mevrouw in de groep maar met een helpende arm ter ondersteuning kan ook zij genieten van de wandeling. In de tuinen groeien prachtige kerststerren – bananenplanten met gigantische trossen en onderweg zien we de mooiste en voor ons vaak onbekende bomen.

Maar iedereen die dit stadje bezoekt komt voornamelijk voor 2 dingen: wijn proeven en de Drago milenario bekijken.

Dit is de grootste en oudste drakenbloedboom ter wereld en een symbool voor de Dé drakenboom: Nationaal symbool van de Canarische eilandenCanarische eilanden. Komt van nature alleen maar voor op deze eilanden + de Kaapverdische eilanden en Madeira. De boom is waarschijnlijk tussen de 500 en 600 jaar oud maar aangezien deze bomen geen jaarringen hebben is het moeilijk te schatten. Je schijnt entree te moeten betalen om vlakbij de boom te kunnen komen maar wij hebben een mooi zicht op de boom vanaf de kiosk op het kerkplein. De boom groeit heel langzaam en de kroon is zeer dicht en heeft een beetje de vorm van een paraplu.

tussen de 500 en 600 jaar oude drakenboomAls de bast wordt ingesneden of als de bladeren worden gekneusd komt er uit de plant een roodachtig hars  uit dat bekend staat als drakenbloed. Dit werd vroeger al gebruikt door de Romeinen en in de Middeleeuwen door de alchemisten. Mensen geloofden dat het bloed was afkomstig van Europese draken. In de middeleeuwen bracht men het sap in verband met de hekserij omdat het hars oranjerood kleurde als het aan de lucht werd blootgesteld: vandaar de naam drakenbloed. Nog tot voor kort werd het ook gebruikt voor medicinale en cosmetische doeleinden, ook als kleur- en verfstof en zelfs de Italiaanse vioolbouwers voegden het toe aan de lak voor hun instrumenten

Bij de vroegere bewoners van de eilanden, de Guanches, speelde de boom een belangrijke rol in het religieuze leven en zij gebruikten het ook als een medisch wondermiddel. De Guanches geloofden dat er in elke boom de geest van een overledene woonde. Naast het gebruik als helend middel werd het sap ook gebruikt om hun doden te balsemen

En dan is het tijd om de lokale wijnen en likeuren te gaan proeven. We krijgen een en we proeven diverse wijnen en likeuren: heerlijk!!hele reeks van witte en rode wijnen en o.a. een bananenlikeur te proeven.

Kort daarop stappen we weer in de bus voor het laatste stukje eilandtour en zit de dagexcursie er bijna op.Het niet ver meer naar ons hotel in El Puerto de la Cruz. Een mooie en welbestede dag en nog steeds prachtig weer.

Morgen met de meesten uit de groep terug naar Los Cristianos voor een boottocht om o.a. dolfijnen en grienden (soort walvis) te spotten en het eiland vanaf de waterkant te bekijken